Тол системата разработи техническата възможност да засича средна скорост. Това стана ясно на проведена работна среща днес в Националното тол управление. На нея пред министъра на регионалното развитие и благоустройството инж.
Виолета Коритарова, инж. Стоян Николов - член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, началника на кабинета Кирил Габеров бе представена готовността на тази функционалност на системата.
Отчетени бяха и резултатите от проведени тестове в периода 18 - 23 октомври 2024 г. на участък от Северната скоростна тангента на София.
Стана ясно, че в този период е засечен автомобил, който се е движел по трасето със средна скорост от 203 км/ч.
В последните 24 часа, статистиката показва, че с превишена скорост над 140 км/ч са се движили 494 леки автомобила. 642 коли са се движили със скорост между 101 и 120 км/ч, а други 2707 са преминали през трасето със средна скорост между 121 и 140 км/ч.
Какво означава „средна скорост“ за участък?
Може да се даде пример с движението по магистрала. Ще се взима предвид кога автомобилът се качва на магистралата и за какъв период от време стига до дадена точка. Ако разстоянието бъде преминато за по-кратък период, това би означавало, че шофьорът се е движел със скорост над допустимата, като ще му бъде налагана глоба.
„На входа дадена точка се засича регистрационният номер на автомобила, на изходната точка също. Знаем, че този участък се минава за 10 минути. Всяко преминаване под тези 10 минути е наказуемо“, обясни в средата на годината началникът на отдел „Пътна полиция“ към СДВР Николай Крушарски, когато идеята все още беше в процес на реализация.
Реакциите и ще имали глоби...
„Ние се надяваме освен да засичат с тези камери и да се глобява. По статистиката на МВР по-малко от два процента от причините за пътно-транспортни произшествия е превишената скорост. На 97% са поради несъобразена скорост. Несъобразената скорост изобщо не означава, че вие сте превишили скоростта“, заяви пред bTV Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
„Превишаване на скоростта е едно от водещите нарушения, но далеч не е водещото за причиняването на пътно-транспортни произшествия“, отбеляза тя.
Според нея системата е трябвало да се разгърне много по-широко, защото ефектът на средната скорост ще се загуби, ако шофьорите спират на бензиностанция, купуват си нещо и след това продължават – така забавят своето време на придвижване.
Тол камерите вече засичат превишена скорост, но това не води до глоби, тъй като промените в Закона за движение по пътищата, с което ще се дефинира нормативно понятието „средна скорост“ са внесени в Народното събрание, но не са гласувани.
"С влизането им в сила ще се създадат условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия, ще се повиши пътната безопасност и ще бъдат спасени човешки животи", посочват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Какво отчита системата?
Също така стана ясно, че системата има възможност да предава информация за правоприлагане от всички тол камери. За отчитане на средна скорост се използва снимков материал от устройствата, разположени в началото и в края на даден пътен участък (сегмент) които засичат номерата на автомобилите. Системата отчита дали те са леки или тежкотоварни и ограниченията на скоростта за всеки вид превозни средства.
Предстои провеждане на тестове на други участъци от републиканската пътна мрежа в страната и сертифициране на системата от Българския институт по метрология.
Трябва да спазим административните процедури, да се получи потвърждение от МВР, че получават данните от тол системата и могат да ги обработват, каза пред участниците в срещата министър Коритарова. И изиска за всяка предстояща дейност да бъдат поставяни срокове за изпълнение до пълното въвеждане на функционалността в експлоатация.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK