Българинът е индивидуалист, справедливата оценка на качествата му и сплотеният екип са водещи в мотивацията му за работа, според експерти, цитирани от БТА. Създаването на сплотен екип е едно от най-големите предизвикателства на съвременните мениджъри, които се стремят към развитие на компаниите си.

Обединяването на различните хора, работещи на едно място, е трудна задача, затова по-богатите фирми наемат специалисти за осъществяването на популярния вече "тийм билдинг" или психолог, който да направи индивидуални профили на служителите и да даде препоръки за работа с тях. По този начин мениджърът добива представа за личните качества и потребности на служителите си, получава индивидуални насоки за мотивиране на всеки от тях и има възможност да повиши тяхната производителност, от което да спечели и компанията.

Подобни практики за управление на човешките ресурси са широко разпространени в Западна Европа, но след умерения интерес у нас, от края на миналата година се наблюдава спад в търсенето на подобни специализирани услуги, разказа за БТА Илия Иванов, който е работил като психолог със служители на български и германски компании.

Справедлива оценка и толерантен климат са водещи. Важно за служителите е дали имат възможност за развитие и творчески изяви, дали на работното място има дисциплина, ред и ръководство, което да зачита способностите им. Добрата комуникация, както по хоризонталата, така и по вертикалата, както и ясното поставяне на целите, също са много важни за работниците, отчита специалистът.

Парите не са водещи, дори при добро заплащане

Има служители, които напускат и дори не дават обяснение за причините. Макар привидно заплатата да е водещ мотив за работа, впоследствие се оказва, че пренебрежението, ощетяването или неуважителното отношение, са причина хората да сменят работата си.

Особеност на българина е, че е индивидуалист, не обича да има началник и бърза да напусне, щом се сдобие с необходимите опит и контакти. Най-изявено е това в търговията, там е и най-голямото текучество, посочи специалистът.

За установяване на нелоялност и неискреност, психологът има своя технология, която включва 700-800 въпроса, представляващи пакет от тестове и психологически методи.

„Недостатъци" могат да се превърнат в предимства

Един бавен и муден човек например може да се окаже по-подходящ за спокойна и скучна работа, на която трудно би издържал по-нервен служител, даде пример специалистът. Периодичността на изследванията зависи от спецификата на дейността, но с хората трябва да се работи системно, смята психологът. Това е необходимо, защото един човек, който е бил лоялен към компанията три или пет години, в един момент може да стане нелоялен, ако към него са се отнесли по същия начин, добави Иванов.

Мениджърът трябва да има комплекс от качества, които са индивидуални за всяка дейност, но трябва да може да работи с хора, да създава полезни контакти, да бъде лидер в екипа, който е наел или ако не може да бъде такъв, да намери свой подходящ заместник, каза д-р Иванов. Според него в следкризисния период ще продължат развитието си тези фирми, които са успели да запазят ценните си кадри.

В България персоналът все още не е най-ценният капитал

на фирмата, което я лишава от перспектива, добави специалистът. Основните мотивиращи фактори за българите и за хората от по-развитите страни, са различни, коментира Марина Стойчовска, управител на център за психологически тренинги и консултации, който се занимава и с фирмени психологически профили. По думите й сигурността на работното място и парите у нас все още са сред основните мотивиращи фактори, поради стеснения пазар на труда.

Сред другите по-силно мотивиращи фактори са добре сплотения екип и взаимоотношенията на работното място, възможността за развитие, ясните критерии за оценка и прозрачни правила за работа. Положителната оценка, която служителите получават и възможността им да виждат резултатите от работата си, също ги мотивират, отбеляза Стойчовска.

Мотивацията на служителите трябва да се проверява периодично, тъй като липсата й може да доведе до недостатъчна производителност на труда, а оттам и до загуби за фирмата.

Ако се установи липса на мотивация, е необходимо да се изследва причината и да се преодолее. Самият интерес на ръководството към служителите повишава мотивацията им, подобни скрининги са полезни и за самите служители - за тяхното себеусещане във фирмата и нивото им на удовлетвореност, добави Стойчовска.