Леонардо да Винчи е постигнал ефекта на прословутия "прозрачен воал", свързан с техниката сфумато, в картината си "Мона Лиза" благодарение на наслагване на няколко слоя боя, чийто състав бе разкрит въз основа на изследователски анализ, съобщи Франс прес, цитирана от БТА. Става дума за сенките около очите и устата на изобразената в картината жена.

Техниката сфумато се изразява в наслагване на няколко слоя прозрачна боя, за да се създаде усещане за дълбочина, обем и форма. Да Винчи е използвал охра, съдържаща малко манган, показва изследването на френски учени. Този метод е бил използван също от фламандски майстори на четката, сред които Ван Айк и Ван дер Вейден. Вторият слой пък съдържа малко цинобър и олово - метод, който навремето е бил широко използван от италианските художници, заяви Мади Елиас от Френския национален център за научни изследвания.  

Съставките на тези слоеве са идентифицирани, без да се докосва творбата. За целта е използвана мултиспектрална камера, създадена от фирмата "Люмиер текнолъджи" със седалище в Париж. За пръв път в областта на изкуството се прибягва до технология, използвана досега при атмосферни и океанографски изследвания. Резултатите от изследването са публикувани в Applied Optics.