С професията на комбайнера започва новата рубрика в "Тази сутрин” - "Ден на майстора". Всеки петък нашите репортери ще ви показват как минава денят на хора с интересни и редки професии. Каква квалификация, умения и опит са необходими, какво е заплащането и какво е търсенето при различните професии. Като за начало репортерът Стоян Георгиев ожъна една нива със слънчоглед, докато се учеше да кара комбайн.
Велико Цветанов е комбайнер с 20-годишен стаж. Започва кариерата със съветски комбайн в ТКЗС-то на село Подем преди промените през 1989 година. Днес жъне с модерен американски комбайн към една от частните кооперации в региона. "Комбайнер да си е все едно да си музикант. ..Всеки един възел има различен звук. (...) Едно време имаше училище такова. Аз съм завършим в Левски селскостопански техникум".
За да си правоспособен комбайнер
ти е необходима трактористка категория "Т" в шофьорската книжка плюс допълнителен курс и изпит за управление на тежка селскостопанска техника пред Министерство на земеделието. "Трябва да имаш "Т" категория и с тази "Т" категория те допускат да се явяваш за изпити за комбайнер първи, втори и трети клас. Първи клас можеш да караш тези старите верижните трактори. С трети клас можеш да караш прикачен инвентар. Втори клас са комбайнери, а първи клас те водят професионалист", обяснява Велико.
Курсът и изпитът пред ДАИ за "Т" категория + курса и изпитът пред Министерството на земеделието за комбайнер струват общо около 1000 лева. Инвестицията си струва, защото заплатата на комбайнерите е над средната за страната. Наше проучване показва, че комбайнерите вземат от 800 до над 1500 лева на месец за различните кооперации и региони на България.
"С тази професия целогодишно има работа... ама Ц-Е-Л-О-Г-О-Д-И-Ш-НО! Както искаш, така разбирай. Почва се след Зарезан. След Зарезан започва първото торене, подхранване. Подхранването, после култивирането, после второ култивиране, после сеитбата, окопаване. След това влизаш в жътва. Докато мине едната, втора, трета жътва. Един комбайнер не може да бъде само комбайнер...Комбайнерът трябва да можеш да сееш, да ореш, вече сеялки всичко е с компютри - няма такива машини дето да е без компютър".
Велико Цветанов не остава незает даже и в най-тежките зимни месеци,
защото снегопочистващата техника изисква същата квалификация като селскостопанската, а фирмата, в която той работи поддържа няколко пътни участъка.
След закриването на повечето селскостопански техникуми правоспособните комбайнери в България са истинска рядкост. Докато университетите ни всяка година бълват хиляди безработни младежи с магистърски дипломи за пиари, маркетинг специалисти и икономисти, в земеделието изпитват реална нужда от хора с квалификация за комбайнер. В бранша се знае, че
поне половината комбайнери работят без правоспособност
Но дори тези, които получават правоспособност от курсовете на Министерство на земеделието, не получават добра подготовка и на практика са самоуки.
Комбайнът, с който жъне Велико, се управлява с джойстик, воланът със сервоусилвател, в кабината няма прах и работи климатик. С такава техника са оборудвани повечето сериозни земеделски кооперации у нас. Добивът от реколтата както и техническите проблеми се отчитат от компютър. За да е в час с компютъра в американския комбайн, на Велико му се е наложило да научи и малко английски.
"Не съм научил кой знае какво, елементарни са ми познанията, които ме интересуват мене тука за работата, не че го владея. Синът ми учи в такова училище и като нещо ме интересува го питам и той ми казва и така правим връзката".
Повечето селскостопански кооперации в България вече са оборудвани със съвременна техника, за която са необходими квалифицирани водачи с добра техническа грамотност и поне елементарни езикови умения. Но такива кадри у нас не се произвеждат и повечето комбайнери са от старото поколение с надградени в движение знания. .
Търсят млади, ама то няма
Той иска да си ходи в 5 часа. Те са свикнали да работят почасово, а тука почасово не може да се работи. Сутрин отиваш например в 8. Правиш си преглед на комбайна и към 9 започваш да жънеш. Вечерно време се работи, докато става. Има дни дето душата ти излиза. На тоя етап, аз така го виждам, такъв мъж, момче ли е, както искаш, на 20-25 години, едно на 1000, ако дойде да работи в селското стопанство. За мен в България няма безработица. След като кафенетата са пълни и по цяла нощ ядат и пият по дискотеките".
Въпреки че сме земеделска страна, у нас очевидно има проблем със създаването на кадри за селското стопанство.
Пътят, за да станеш комбайнер, е следният:
"Не че го купуваш, но един вид го купуваш - даскалите са неграмотни, даваш парите, а той ти обяснява за старите машини, които нямат хабер с днешните. Научаваш две думи и изпита си го взел. А после идваш в някоя фирма, взима те шефа, вижда за два дена, че си некадърен и си заминаваш. Няма как, техниката напредва".
За да останеш на работа, след като си станал комбайнер на документи, ти трябва някой истински комбайнер като Велико, който да те научи как се работи с техниката. Чак след това, частната кооперация би ти поверила техниката за милиони левове. Всички тези усилия си струват, защото съвременния комбайнер няма изгорял от слънцето врат, работи в помещение с климатик, професията е търсена от работодателите, а заплатата е над средната за страната.