Процесът на подкупване наистина е двустранен. От КАТ обаче обявиха, че пътните полицаи са минали специално обучение какво да правят в случай, че им предложат пари. Те веднага задържат предлагащия и викат разследващите полицаи, които да документират престъплението.
От друга страна ръководството на КАТ-София призова гражданите не само да не дават пари, а и да сигнализират, ако някой с униформа им поиска подкуп.
Преди 4 месеца столичният КАТ направи опит да се пребори с корупицията на пътя по американски - с камери в патрулките. Експериментът обаче се провали.
„В началото беше добре - 60 на 40 даваха разрешение да бъдат снимани по време на проверката. В края обаче гражданите масово отказваха и това ни накара да направим следващия ход. Да обучим пътните полицаи какво да правят като им предложат подкуп”, обясни Богдан Милчев, началник на КАТ - София.
Операцията „Не на подкупа" започва в началото на месеца. За два дни катаджиите са предали на разследващите органи четирима шофьори. Подкупите са от 10 до 20 лева. В единия от случаите парите били предложени на служителите на паяк.
„Спрян е водач, който се е движил без колан и с акт. Той е предложил 20 лева”, допълни Милчев.
Другите двама шофирали без светлини.
„Това са винаги тежки умишлени престъпления и това означава, че са наказуеми при всички случаи с над 5 години затвор. Без значение от сумата .. има осъдени дори и за под 10 лева подкуп”, Чавдар Георгиев, главен дознател в СДП.
Шефът на столичния КАТ твърди, че строги мерки се взимат и срещу искащите пари катаджии и любимия им въпрос " А сега какво ще правим".
Милчев изрази увереност, че гражданите ще подават сигнали за корупционни практики на телефон 112, за да могат да се вземат съответните мерки.
Един катаджия вече е уволнен за взети 10 лева подкуп. От КАТ признават обаче, че проблемът е, когато и двете страни в сделката с подкупа са доволни, защото тогава няма кой да подаде сигнал.
И докато в България се разчита на съвеста на граждани и полицаи, в Русия фирма изобрети електронен заместител на катаджиите. Чудото на техниката наречена „Кордон” може да заснеме едновременно 32 автомобила, движещи се в общо четири съседни ленти.
Системата е приложена пробно в Санкт Петербург. На местата, където е монтирана системата нарушенията за денонощие са спаднали от 7000 на 200. Едва ли тази система ще бъде приложена някога в България - просто у нас няма шосета с 4 ленти.