Дъщерните компании на „Томас Кук” в Германия и Полша обявиха фалит. Немският филиал обслужва около 3 милиона туристи, всяка година. За последния туристически сезон приходите на компанията са около 3,8 милиарда евро или над 40% от общите приходи на групата.
Оттам обявиха, че фалитът е възможност да се откъснат от компанията-майка и да преструктурират дейността си.
3600 са полските туристи, които в момента са на екскурзии чрез фалиралия туроператор. Над 6000 туристи са на почивка у нас чрез услугите на вече фалиралия британски туроператор.
Почиващите не са само от Великобритания, а и от Полша, Чехия, Германия и Унгария. Пакетните им услуги са организирани през българското представителство на британския туроператор - „Астрал Холидейз”. Те отговарят за трансфера на пътниците от и до летището и за хотелските им резервации.
За фирмата това означава, че 5500 туристи трябва да бъдат транспортирани до края на седмицата. Германците са около 4000.
По думите на председателят на компанията „Астрал Холидейз” голяма част от транспортните фирми, с които си партнират, отказват да извозят туристите и настояват за предварителни плащания, което финансово няма как да се осъществи.
„За нас е най-важно да запазим имиджа на България! Тези действия на колегите поставят под риск туристически сезон 2020 г. и връщането на тези туристи у нас” – каза за bTV Христо Гълбачев, изпълнителен директор на „Астрал Холидейз”
По данни на посолството на Великобритания близо 2500 британци очакват да се приберат в близките седмици от България. За последните два дни са извозени 894 от тях.
500 от тях са организирани туристи чрез системата на „Томас Кук” и „Астрал Холидейз”. Това са туристи, пристигнали у нас по линия на „Томас Кук”, но извън пакетите на компанията „Астрал Холидейз”
Общи действия между бизнеса и държавата са единственият начин за преодоляване на кризата в туристическия бранш у нас след фалита на гигант „Томас Кук”. Това заявиха от Националния борд по туризъм в ефира на „Тази сутрин”. По-голямата част от хотелите, сключвали сделки директно с компанията. Според прогнозите на бранша, ще се стигне не само до загуба на предвидените печалби, но и до допълнителни разходи.
„Българските хотелиери са издали фактури към “Томас Кук”, които в практиката, която е установена, се е очаквало да бъдат заплатени в рамките на 60 дни. Това очевидно няма да се случи. На тези фактури е заплатено ДДС и се дължи данък “печалба”. Вече ДДС е платено по тях, когато е издадена фактурата. Тук вече има един разход, който е факт. Средства, които са влезли в българската хазна, но всъщност са върху приход, който не е реализиран и няма да се случи”, обясни д-р Полина Карастоянова.
Вариант за бизнеса е да се организира колективен иск, така по думите на Карастоянова – изпълнителен директор на Националния борд по туризъм - „позицията на българския интерес ще бъде много по-силна, отколкото , ако единично се опитват да уредят отношенията си в момента с квесторите и тези екипи, които управляват процеса от тук нататък”.
Туристическият оператор е извадил от пакетите си зимните ни курорти преди години. Затова за сега от там не са притеснени за идващия туристически сезон. – съобщиха за bTV представители на сдруженията на хотелиерите в Боровец, Банско и Пампорово.