Студенти и ученици от Варна, Русе и Чепеларе са тазгодишните представители на България в престижния „Shell Eco-marathon” 2014. Състезанието има за цел да стимулира младите хора в търсене на решение на съвременните енергийни и екологични предизвикателства при конструирането на двигатели и автомобили.

Над 180 екипа от цяла Европа ще се изправят един срещу друг в битка за титлата „Най-икономичен автомобил”. Регламентът е ясен - победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с един киловатчас енергия или литър гориво.

България ще бъде представена от три автомобила, сред които и един абсолютен дебютант. Студентите от Русенския университет „Ангел Кънчев” се впускат за първи път в огромното предизвикателство. Прототипът им е задвижван от електрическа батерия. Кръстен е „ДТ”.

„Означава – Двигатели и транспортна техника. Това е катедрата ни. Всички в нея помогнаха за конструирането на целия автомобил и затова го кръстихме в тяхна чест”, споделя Сюзан Мехмедова, пилотът на русенския екип. 21-годишната Сюзан е и единствената жена,от българските екипажи, която ще управлява състезателен прототип.

Студентите от Русе очакват да изминат 150 км с 1 кВтч енергия. „Имаме доста да се учим и ни предстои още много работа в следващите години. Все пак сме дебютанти, но ще се представим добре, сигурна съм”, продължава Сюзан.

Не по-малък интерес предизвикват учениците от Професионална гимназия „Н. Й. Вапцаров” в Чепеларе. Те са най-младите ни участници, но вече с опит в надпреварата. Миналата година завършиха на 24-то място. Днес обаче са двойно по-амбицирани и има защо. Прототипът им е претърпял огромна промяна. „Буря” е с ново купе и нова по-лека рама, която служи за подобряване на аеродинамиката. Старият слънчев панел също е подменен.

„Имаме и нова стратегия как да проведем самото състезание, но ще я запазя в тайна . . . засега. Тестовете показват, че ще изминем два пъти по-голямо разстояние в сравнение с миналата година. Очакваме да преминем 300 км с 1 кВтч”, казва Никола Бучев, пилотът на „Буря”.

Студентите от Техническия университет във Варна са третият ни тим, който ще се състезава в Ротердам. За тях това ще бъде шесто участие в надпреварата. Автомобилът ще се включи в категория „градски тип”. Електромобилът притежава нова измервателна система, която дава на пилота информация в реално време за състоянието и ситуацията на пистата. Студентите са разработили и приложение за смартфон или таблет „Android”, чрез което останалите участници от тима ще получават данни за автомобила, докато е в движение.

„Автомобилът се казва „Квази”. Името произлиза от Квазимодо заради формата, с която сме избрали да изглежда. С 1 кВтч ще изминем 230 километра. Нарочно сме наблегнали на електрическото задвижване, защото все пак това вече е модата в серийното автомобилно производство”, обяснява Димо Стефанов, пилотът на „Квази”.

Впечатление прави отсъствието на традиционно силния екип от столичния Технически университет. Тази година те няма да участват в престижната надпревара.

„Миналата година те спечелиха второ място. Сега имат амбицията да станат шампиони. За да постигнат първо място обаче им са необходими много повече време и усилия за подготовка. Следващата година ще ги видите с напълно нов автомобил”, обяснява Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.

За пореден път младите инженери са подкрепени от Министерството на образованието. „Това е чудесна възможност българските студенти и ученици да покажат на практика придобитите знания и да докажат уменията си в конкурентната международна среда”, обобщава Мария Фъртунова от ведомството.

Ментори на отборите са Нешка Робева и Екатерина Дафовска. Надпреварата ще се проведе в Ротердам между 15 и 18 май.