На днешната дата преди 10 години България реално стана член на НАТО с поемането на мисията по охрана на въздушното пространство на алианса от български изтребители. Военновъздушните сили носят бойното дежурство по охрана на националното и съюзническото небе денонощно и без прекъсване.

При бойната мисия, наречената "Въздушна полиция", военновъздушните ни сили са длъжни да вдигнат дежурните изтребители МИГ 29 при всяко навлизане в нашето въздушно пространство на самолет без радиовръзка, опознавателни сигнали или полетен план. През последните месеци това се случва най-често над Черно море.

През последната година заради нестабилната обстановка на Изток, нашите изтребители са вдигани под тревога, колкото за изминалите 20 години. Това обясни пред bTV командирът на Военновъздушните сили генерал майор Константин Попов.

На въпрос дали тези прелитания без опознавателни сигнали на самолети над Черно море имат връзка с напрежението Русия-Украйна, той отговаря, че „не бих си позволил да коментирам политическа ситуация, но определено в последните години има сериозно увеличаване на излитанията на нашите бойни самолети”

„Не знам дали пряко е свързано с Украйна, но категорично вече се вижда, че онова време, когато вдигахме по един до два пъти самолетите на година безвъзвратно отмина - трябва ново държавническо отношение”, смята генерал-майор Попов.

След 15 минути са във въздуха

Това не е симулация на тревога, а вдигане на дежурните изтребители по реална цел от авиобаза Граф игнатиево.
„В първия момент ти се повдига адреналина има лек елемент на стрес, защото това в крайна сметка е най-отговорната задача по която представяш и себе си и страната си”, казва майор Калин Атанасов.

Летците застъпват в готовност и излитат при опасност за нарушение на въздушното пространство или ако самолет има нужда от помощ. Трябва да се излети в рамките на 15 минути след подаването на сигнал.

В последната година най- често повод за тези излитания са руски военни самолети .Военните обаче не казват дали това има връзка с кризата в Украйна.

По думите на ген.-майор Константин Попов, най-често на радарите се появява Ил-20 – самолет за радиоелектронна борба и разузнаване.

„Има нарушения в смисъл на полети над международни води, когато няма включена система за опознаване - не се спазват трасетата за полети и нашите ръководители на полети. При тази неясна обстановка се задействат нашите въздушни средства за да не бъде нарушено въздушното пространство на България”, казва Попов.

Полет към неизвестното

За бойно дежурство се излита с оборудване за катапултиране над вода, ако се наложи катапултиране над черно море.

„Просто се казва „Излитай!” и ние излитаме за среща с неизвестността, защото чак във въздуха може да разберем каква е целта и затова аз се надявам целите, които евентуално ще срещнем във въздуха, да са ни по силите”, обяснява майор Любомир Славов.

„В тази сложна международна ситуация е очевидно че бойното дежурство трябва да бъде модернизирано. Част от тази модернизация е закупуване на нов тип боен самолет”, посочва ген. Попов.

До момента в изпълнението на най-отговорната натовска мисия с национално значение не е имало пропуск или провал