Една от най-крупните суми от еврофондоете за периода до 2013 г. се полага за развитие на градския транспорт в седемте най-големи общини в България. Почти половин милиард лева са предвидени за градовете с над 100 000 жители, за да направят градския си транспорт на европейско ниво.
Администратор на проектите е Министерство на регионалното развитие
а бенефициенти, съответните общини. МРРБ е избрало консултанти за всеки град, а работата на място е решаваща за успешното финализиране на проекта. Крайният срок за предаване на работата, свършена в Пловдив е 31 август, а в регионалното министерство имат сериозни съмнения, че общината ще успее в оставащите броени дни.
„Нашите опасения идват, защото за десет месеца общината не представи конкретно виждане какъв да е обхватът на проекта и ще купуваме ли нови автобуси, какво ще правим. Ако те сега изпуснат и не се довършат тези анализи, всъщност консултантът няма да може да им помогне. Те ща са в ситуация, когато ние на 15 ноември отправим към тях поканата и възможността да получат това безвъзмездно финансиране, тези 50 милиона безвъзмездно финансиране, няма да могат да кандидатстват, няма да имат готов проект”, обясни Лиляна Павлова. Любопитен е фактът, че
Пловдив сам се е отказал от закупуването на нови автобуси с европейски пари
Причината е, че еврофинансирането е само за общините, а всички линии в Пловдив са дадени на частници. Така се оказва, че приватизацията на градския транспорт е пречка да се ползва финансиране за закупуване на нов подвижен състав.
"Когато имаме една общинска фирма за градски транспорт, те могат да получават по-голям процент безвъзмездна помощ. Когато е на общината, това е общинско. Тогава се приема, че можем да дадем максимално голям процент безвъзмездно финансиране. Така че с безвъзмездни помощи ние няма да финансираме един или друг частен превозвая. Много по-нисък процент бихме дали европейско финансиране", смята зам.-министър Павлова.
Въпреки това 50-те милиона за Пловдив могат да бъдат използвани
за подобрение на спирките, изграждане на бус ленти, умни светофари, изграждане на велоалеи и други екстри за гражданите. От общината обвиняват за забавянето на проекта избрания консултант. Според тях фирмата, определена от МРРБ изобщо няма офис в Пловдив и не си е мръднала пръста за проекта.
Екипът ни отиде на адреса на консултанта "Планет Денко" в Пловдив, за да провери как фирмата работи по проекта за градски транспорт на Пловдив. Офисът, обявен от консултанта е заключен. По телефона шефът на фирмата обяснява, че е много зает и не може да се срещне с колегите ни.
Междувременно община Пловдив е избрала по своя преценка нов консултант срещу 20 000 лева
Още следващата седмица ще разберем дали 50-те милиона, които се полагат на Пловдив ще бъдат загубени. Засега кметът Славчо Атанасов отказва коментар. Заместниците му намекват, че зад проблема има и политика, защото кметът на Пловдив не е от ГЕРБ.
Във Варна, Бургас и Плевен част от проекта включва и изграждане на десетки километри велоаели. Целта на европейското финансиране е да увеличи скоростта на градския транспорт, да направи транспорта предвидим и да свали максимален брой хора от автомобилите. Така, например,
проектът в София за трамвайна линия номер 7 включва скоростно трамвайно трасе
и светофарни уредби, които винаги да светят зелено, когато трамваят пресича кръстовищата на бул. "България". Това ще го направи най-бързият начин да стигнеш от южните квартали на София до НДК за по-малко от 7 минути. В Бургас пък ще има експресен автобус, който пресича целия град.
На същите седем града се полагат още пари по същата мярка за следващия програмен период - след 2013 г. Принципът на еврофинансирането е такова, че който не усвои парите в настоящия период получава по-малко в следващия. Затова Пловдив има само няколко дни, за да направи чудо и да спаси 50-те милиона лева.