Тестовете след седми клас трябва да откриват заложбите в детето. Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Даниел Вълчев.

"Ние бихме направим голям набор от тестове - ще ги апробираме през пролетта и, ако всичко е наред, до 15 септември сме се ангажирали да ги публикуваме и в интернет. Иначе аз ще инициирам законодателна промяна - всеки министър да не може да прави промени след 15 септември. Що се отнася до държавните зрелостни изпити - матурите - там нещата са по-различни и трябва да изчакаме решението на парламента".

Според направени социологически проучвания по-сериозни резерви към тестовете имат учителите по математика, заради опасенията, че учениците няма да се научат да решават задачи, а просто да налучкват отговорите. Самите ученици пък си представяли тестовете като един вид телевизионна викторина.

“Трябва да е ясно, че съвременните тестове нямат нищо общо с тази представа, първо има много въпроси с отворени характеристики има и малки задачи, също така и кратки текстове, които трябва да бъдат съставени”, поясни министърът.

Министър Вълчев каза още, че може да реши каква да бъде формата на изпита след седми клас, но не може да вземе окончателно решение относно държавните зрелостни изпити. Той подчерта, че ще инициира промяната за матурите чрез правителството. Той изрази надежда тя да бъде възприета и от Народното събрание.

Министерството на образованието и науката организира дискусия с политолози и социолози, на която ще бъдат обсъдени основните идеи на Програмата за развитие на средното образование в периода 2006г.-2015г.

Предвижда се на дискусията да бъдат представени резултатите от две социологически проучвания, направени по поръчка на МОН, за готовността за въвеждане на тестове за кандидатстване в гимназиите и на задължителни държавни зрелостни изпити.