Лятото е сезонът на забавленията на открито. Лунапарковете са предпочитаните места за отдих за деца и родители. Оказа се обаче, че няма институция, която ефективно да контролира дали децата ни се качват на безопасни атракциони.

Преди време 10-годишно момиче загина от токов удар в несебърското село Равда. Детето стъпило върху релсов път на детско увеселително влакче в района на сливенския ученически лагер. По случая е образувано следствено дело.

Заради инцидента собственикът на влакчето може да получи 5 години затвор.

Преди пет години 15-годишно момче пък загива, след като пада от самоделно направена гондола.

Какво се промени няколко години след трагичните инциденти? По думите на Ангелина Иванова - нищо! От 13 години тя се занимава с внос и поддръжка на атракциони. Разказва, че у нас повечето влакчета и люлки са втора ръка.

„В България не знам да има държавна институция, която да проверява безопасността им. Като първи отговорен човек това е собственика на съоръжението и в последствие тези контролни органи, които реално аз не съм запозната за тяхното съществуване. Фирмата-производител също носи отговорност за безопасността на съоръженията”, казва Иванова.

Единственият документ, който удостоверява, че едно съоръжение е безопасно, е паспортът за техническа изправност. Той се издава от производителя, а собственикът е длъжен да вписва всяка повреда. А ако не го прави, пак нищо не се случва, твърдят всички ангажирани с темата.

Заедно със Столичния инспекторат, екип на bTV реши да види какво пише в паспортите за техническа изправност на софийските лунапаркове. Оказа се, че повечето атракциони не разполагат с документи за незабавна проверка.

Заради липсата им на нарушителите е издадено предписание, или казано иначе - покана да представят в общината паспорта.

Веднага след заснемането на репортажа на bTV, собствениците на атракционите, които екипът провери, са представили паспортите за техническа изправност.

Не съществува дори процедура за затваряне на атракциони - не е ясно и кой трябва да направи подобно нещо. В миналото контролът е бил поверен на Агенцията за технически надзор. Но преди 20-тина години те са изключени от този надзор.