Броени дни преди изборите, репортери на "Хрътките" проведоха социален експеримент. Той показа, че младите и образовани хора също са готови да продадат гласа си. На оживено място наши подставени лица агитираха млади столичани да гласуват срещу пет лева.

Досега сте виждали как купуването и продаването на гласове е толкова лесно, колкоти и да си купиш хляб от магазина. Този предизборен сезон видяхме и първи арести на организирани групи за търговия с гласове.  Босовете на тези групи контролират десетки, стотици, може би хиляди хора, готови да продадат своя вот. Повечето от тях са роми в тежко социално положение.

Дали млад и образован българин може да стане част от подобна схема?

Социалният ни експеримент изследва дали сме готови да приемем малка сума пари само срещу обещанието да гласуваме, при това облечена в благовидна  Европейска програма за стимулиране на избирателната активност. Сумата е 5 лева. Но, за да проверим и дали сме склонни да приемем и откровена оферта за купуване на изборния ни глас добавяме нова оферта към тези, които вече веднъж са посегнали към парите.

Според първоначалния сценарий младежи трябва да убедят хората наоколо просто да гласуват, без значение за кого.

Срещу готовността си да гласуват получават пет лева

Но по-късно идва и голямата уловка - предложение да гласуват за мнима, несъществуваща партия. Нашият консултант Антоанета Христова наблюдава експеримента от самото начало.

„В България има една приказка: "не е виновен този, който яде баницата, а този който му я дава". Каузата ни казва: гласувайте. Това е чуваема кауза, затова е социално приемливо, човек да вземе, за да даде, тук няма отговорност и вина”, коментира Антоанета Христова, психолог – БАН.

В търсене на още реакции на тази провокация, младежите продължават да търсят потенциални гласоподаватели. Поредният вече спира при нашите агитатори, но от поведението му става ясно, че не е готов да се поддаде на изкушението.

„В първия момент, като почнаха да ми предлагат пари, за да гласувам, ми се стори много необичайно, после почнаха да си рекламират тяхната партия и това също леко ме притесни”, каза мъжът.

Младеж отхвърли предложението с изключително аргументирани доводи

Експериментът показа две напълно противоположни реакции, провокирани от напълно различни  вътрешни разбирания и нагласи. Две студентки бяха видимо възмутени от предложението за покупко-продажба на техните гласове.

Кадрите и ситуациите са само част от социалния експеримент на "Хрътките". Политическата партия и поредния номер в бюлетините са нереални.