"Дойдоха с една кола и колесар. Изкараха някакви крикове и трупи. Качиха колата. По пътя имах чувството, че ще падне", спомня си Петър Тодоров.
"Дойдоха с камионче. Изкараха някакви самоделни релси. Тръгнаха да качват колата - започна да стърже. Питам какво става, а те казват "нищо, нищо", разказва Васил Михов.
Какво свързва тези две момчета, освен злощастието да попаднат на пътни помощи менте? И двамата са намерили телефоните на въпросните превозвачи от интернет, и двамата вече отказват да ползват услугите на "Пътна помощ".
Точно 265 на брой за цялата страна са регистрираните в Агенция пътна инфраструктура фирми
които имат право да извършват дейността. На практика това означава, че из България законно работят около 1 000 камиона. Само в София обаче камионите, които возят като "Пътна помощ" многократно надхвърлят тази цифра. По закон, в момента всеки може да се занимава с тази дейност, стига да се регистрира в Пътната агенция. Има случай, в които
автомобилите, които возят като "Пътна помощ", не са в добро техническо състояние
Това обаче крие рискове, както за сигурността на собствения ви автомобил, така и за сигурността на служителите, които работят с остарялата техника. В Интернет е пълно с обяви за услугата. Офертите са коя от коя по-привлекателни. Цените варират от 20 до 50 лева, за репатриране на автомобил в рамките на София. Оказва се обаче, че повечето обяви са от частни лица, които не са посочили фирмата. Оставен е само телефон за поръчка. Пропуснато е да се спомене, че през нощта цените са двойни, че фактура, най-вероятно, няма да ви бъде издадена, а ако все пак имате късмет, ще се наложи да си я платите допълнително. Освен това
има реална опасност "Пътна помощ" да дотроши и без това повредения ви автомобил
Повечето фирми ще ви откажат обслужване през нощта. Ако все пак някой се съгласи, фактура едва ли ще ви бъде дадена. Екипът на bTV реши да направи експеримент. Повикана бе "Пътна помощ" за, уж развален автомобил. Телефонът на фирмата бе намерен в интернет.
Млад мъж се отзова на повикването след 30 минути. Още при първоначалния разговор, заяви, че цената е 60 лева. За няколко минути той качи колата на камиона и се тръгна към крайната цел. Уж счупената кола беше завързана с един колан, нищо, че според изискванията за безопасност на движението товарът трябва да е обезопасен с четири колана на колелата на автомобила.
Въпреки заобикалянето на някои изисквания, екипът ни стигна безпрепятствено до крайната цел
Когато идва време за плащане младежът поисква 60 лева за услугата. На въпрос може ли да даде фактура или касова бележка, за да бъдат отчетени парите, той обяснява, че за фактурата трябва ДДС и цената става 72 лева.
Два дни по-късно екипът ни получи и фактура с уговорката ако има проблем, отново да се обадят на момчето. Фирмата, която беше повикана е абсолютно произволно избрана, затова и не споменаваме името й. Документът, който беше получен е издаден два дни, след извършването на услугата.
Фирмата пък изобщо не фигурира в списъка с регистрираните в Агенция пътна инфраструктура
дружества, които имат право да извършват услугата "Пътна помощ". Според превозвачи от бранша, проблемът с пътните помощи, които работят без регистрация не е само в София. Десетки собственици на такива компании се свързаха с екипа ни. Представителите от София, Варна, Пазарджик, Сливен, Пловдив, Стара Загора, Велико Търново, Плевен и Русе настояват за строг контрол на фирмите в сектора и наказания за тези, които работят без лиценз.
В момента "Пътна помощ" у нас, която работи с легални документи няма никакви отличителни белези. Браншът очаква реакция от държавните институции.