Знаете ли кой е Юрген Кноублах? Не? Добре тогава, чували ли сте за Jazzanova?
Да, именно - симпатичният берлинчанин е едно от основните действащи лица в небезизвестната формация и ще дойде да ни поразкърши на брега на морето - за "Sozopol Fest"-a (30.06-1.07).
За архива: отдавна сме се убедили, че музиката, която правят братята немци, си я бива. Дори си имаме любимци. Например берлинската формация Jazzanova, които са от онези хора, занимаващи се с това да произвеждат музика за душата – симпатично мистична смесица между соул, ню-джаз, броукън бийт… всъщност да описваш музика с подобни думи, винаги звучи леко идиотски, затова препоръчваме да ги чуете сами (в случай, че все още не сте).
Харесваме ги, защото сме слушали приятните им ремикси - в оригинал на Ем. Джей. Коул (M.J. Cole), 4 Hero, Иън Пуули (Ian Pooley) и Лени Кравиц (Lenny Kravitz), например. Освен това си имат и авторски парчета, които никак не са лоши, занимават се и с лейбълите Compost Records и Sonar Kollektiv – с две думи не се оставят без ангажименти.
За музиката, ремиксите и какво ново - научете от самия Юрген:
Какво се промени за теб, след като стана част от Jazzanova?
Преди да започнем с Jazzanova през 1995г. пред мен се очертаваше доста различен път от този, по който вървя сега. Учех индустриално инженерство и ме очакваше съвсем друг живот. Започнах с DJ-стване - естествено първо на частни партита, после - на сватби, а накрая по клубовете. Тази история промени възгледите ми за това какъв искам да е моят живот изобщо. Особено когато срещнах партньорите си от Jazzanova, доста успешно започнахме да композираме музика заедно. Идеята да правим нещо самостоятелно и независимо ни даде толкова много енергия и устрем, че не можехме да се спрем -диджействане, работа по лейбъла и композиране на нова музика – едновременно...
Как работата в екип ти повлия, промени ли възгледите ти за музиката по някакъв начин?
Понякога ми е лесно, друг път – не. Забавното е, че при нас екипната работа не се е променила по никакъв начин от времето, когато се събрахме. Все още сме много ентусиазирани вътре в самата формация, но и проблемите, които имахме тогава, все още са си същите. Например чисто музикално харесваме много разнообразни неща, но разбирането за това как трябва да звучи нещо, за да го почувстваш и какво означава това, е еднакво при всички нас.
Jazzanova започна с ремикси , каквито все още правите – защо, къде е предизвикателството в това да работиш върху парче, вече написано от някого другиго?
Голямо предизвикателство е да намериш нов начин да изразиш съществуваща и вече в завършен вид музикална композиция. Дава ни шанс да погледнем отблизо начина, по който другите хора пишат музиката си и понякога това много ни обогатява - влияе на нашите собствени парчета. Освен това ремиксирането е и начин да покажеш уважението си към други изпълнители. Последно например работихме върху неща на Хю Масекела (Hugh Masekela). Направихме го, защото наистина уважаваме Хю за всичко, което е направил.
Каква музика слушаш, когато не си на работа и имаш ли “all-time” любими парчета?
Слушането на музика отдавна се е превърнала за всички от Jazzanova най-вече в работа. Има толкова неща, които трябва да чуем, за да харесаме например или пък, за да не ги… независимо дали става дума за Jazzanova, за Sonar Kollektiv или даже за издаващата ни компания Edition Sonar Kollektiv. Иначе любими винаги ще ми бъдат изпълнители като Джон Лусиен (Jon Lucien), Еду Лобо (Edu Lobo) или Joyce, например.
Какво те вдъхновява да продължаваш да правиш музика в рамките на Jazzanova, а и изобщо?
Най-много ме вдъхновяват дискусиите с колегите, развитието на нови идеи и проекти. Позитивното напрежение, което те създават, ме държат буден и все още ми е интересно. Понякога хабим и доста нерви, но до момента винаги съм успявал да се справя с тези ситуации и да продължа напред.
Разкажи ни какво предстои да бъде пуснато от Compost Records и Sonar Kollektiv – нещо, за което би казал – „Да, това е супер, трябва да го чуете!”
Предстоят много яки неща, например тези:
MerSe – Стефан Улрих (Stefan Ulrich - тромпетист в Jazzanova’s Band) се събират с вокалистката Miss Flint, за да продуцират соул албум с хип-хоп нюанс.
Liz Han – това е фюжън банда, основана от Лиз Хан (Liz Han) в Амстердам.
Fetsum – соулфул реге от обкръжението на Джой Деналейн (Joy Denalane).
Romanian Jazz – дигитален рерилийз с четири допълнителни парчета. Инструментален и вокален джаз.
Jazzanova – “Upsidedown” - компилация от ремикси, направени от Jazzanova през последните 5 години.
От Compost/Derwin има запис на Алекс Барк (Alex Barck), който също е част от Jazzanova. Той работи с Кристиан Промер (Christian Prommer) за “Prommer and Barck." The Long Player тъкмо излезе.
Не си в България за първи път. Какво си спомняш от последната си визита тук?
Бях много щастлив, че се срещнах с няколко ентусиаста от София, които ми намериха оригинални винилови плочи на българската джаз група „Jazz Focus '65". Запознах се с Андрей Пеев от Cotton Records/Oblik Records, който също ми даде доста и все страхотна българска музика. Помня, че си изкарах много добре в България.
Какво си подготвил за хората, които ще дойдат да те чуят на "Sozopol Fest" – a, може би някоя пикантна музикална изненада?
В сета ми ще чуете микс от различни музикални стилове – хаус, соул, бразил, хип-хоп и диско. Със сигурност обаче ще пусна и българска музика.
Sozopol Fest е нов музикален фестивал на брега на морето, в рамките на който ще чуем също Incognito, Kraak & Smaak, The Sweet Vandals, Nik Weston (UK), Onur Engin (Турция), Белослава, Tri O Five, Kottarashki Live Band, Milenita и Dirty Purchase. Мястото е къмпинг "Градина".