Вече съществува разработена система за прилагане на йогийски методи в училище с цел подобряване на концентрацията и паметта на децата, преодоляване на стреса и развитие на творческия им потенциал.Създател на системата е Мишелин Флак, която е и международен съветник по образователните науки.

"Тези техники съществуват от хиляди години и, разбира се, са проверени във времето върху всякакъв тип хора. Забелязали сме, че начинът, по който хората, практикуващи йога, възприемат света и поведението им, са много различни”, обяснява Флак.

Мишелин се занимава с йога от 45 години. От 30 години работи в сферата на образованието. Прави упражнения всеки ден.

"Бях учител по английски в Париж. Един ден пристигнах в класната стая, беше 11ч. сутринта, когато учениците се връщаха от час по физическо. И колкото и хубаво нещо да са тези часове, учениците не бяха готови да седнат, да пазят тишина и да слушат. Тогава установих, че на тях им трябва някаква пауза преди началото на урока. Помолих ги да закрият очите с ръце и да ме слушат. Опитвах се да ги отпусна. Те останаха безмълвни за известно време. Тогава реших, че е настъпил моментът да започна урока. После, когато им задавах въпроси, свързани с урока, те отговаряха правилно. Значи през цялото време мозъците им са работили”, разказа Мишелин Флак.  

Според Мишелин, йога упражненията трябва да се изпълняват по 10-ина минути в началото или в средата на учебния час. За децата специалистката предлага 15 минути в началото на деня.

"Това са техники за баланс между тялото и съзнанието. Когато гръбначният стълб е изправен, тогава чуваш по-добре - това е известен факт. Тогава човек диша по-добре, а правилното дишане влияе добре на мисленето”, обяснява специалистката.  

Програмата "Йога в училище" вече работи в 14 страни, сред които Франция, Белгия, Италия, Германия, Гърция, Великобритаия.

Когато родителите и учителите са подложени на стрес, ефектът се вижда върху децата. Заотва трябва да въведем йога в училище”, убедена е Флак..

Мартин Гямаринаро е йога учител на възрастни и деца. Тя е категорична, че за децата между 6 и 10 години йога упражненията подпомагат процеса на растеж. "Различни практики от йога, като кратките игри например, развиват въображението на малките, а при младежите са важни за развитие на себеуважението и изграждането на личността”, смята тя.

И двете специалистки са единодушни, че йога в класната стая не бива да бъде отделен предмет, а  да служи по-скоро като инструмент за подпомагане на учебния процес - когато е необходима концентрация на вниманието, премахване на притеснението и напрежението преди изпит, при раздвижване на тялото след продължително седене и организиране на груповата активност в класа.

"Йога не е декорация, украшение на нашата култура. Тя е абсолютна необходимост, защото в наши дни възрастните и децата са подложени на голям стрес. Доказано е, че йога упражненията имат анти-стрес действие. Те намаляват производството на хормони, които водят до напрежение и високо кръвно. И понеже всичко това е изпробвано, ние сме сигурни, че йога упражненията в училище са необходимост, за да се преборим с ефектите на взиране в една точка и разконцентриране”, смята Флак.

Обучението RYE или "Изследване на йога в образованието" тази година се проведе за четвърти път. Според него, 80% от преподавателите, вече, имат по-добро самообладание, по-добре контролират конфликтите и ръководят класа.