"Тези техники съществуват от хиляди години и, разбира се, са проверени във времето върху всякакъв тип хора. Забелязали сме, че начинът, по който хората, практикуващи йога, възприемат света и поведението им, са много различни”, обяснява Флак.
Мишелин се занимава с йога от 45 години. От 30 години работи в сферата на образованието. Прави упражнения всеки ден.
"Бях учител по английски в Париж. Един ден пристигнах в класната стая, беше 11ч. сутринта, когато учениците се връщаха от час по физическо. И колкото и хубаво нещо да са тези часове, учениците не бяха готови да седнат, да пазят тишина и да слушат. Тогава установих, че на тях им трябва някаква пауза преди началото на урока. Помолих ги да закрият очите с ръце и да ме слушат. Опитвах се да ги отпусна. Те останаха безмълвни за известно време. Тогава реших, че е настъпил моментът да започна урока. После, когато им задавах въпроси, свързани с урока, те отговаряха правилно. Значи през цялото време мозъците им са работили”, разказа Мишелин Флак.
Според Мишелин, йога упражненията трябва да се изпълняват по 10-ина минути в началото или в средата на учебния час. За децата специалистката предлага 15 минути в началото на деня.
"Това са техники за баланс между тялото и съзнанието. Когато гръбначният стълб е изправен, тогава чуваш по-добре - това е известен факт. Тогава човек диша по-добре, а правилното дишане влияе добре на мисленето”, обяснява специалистката.
Програмата "Йога в училище" вече работи в 14 страни, сред които Франция, Белгия, Италия, Германия, Гърция, Великобритаия.
Когато родителите и учителите са подложени на стрес, ефектът се вижда върху децата. Заотва трябва да въведем йога в училище”, убедена е Флак..
Мартин Гямаринаро е йога учител на възрастни и деца. Тя е категорична, че за децата между 6 и 10 години йога упражненията подпомагат процеса на растеж. "Различни практики от йога, като кратките игри например, развиват въображението на малките, а при младежите са важни за развитие на себеуважението и изграждането на личността”, смята тя.
И двете специалистки са единодушни, че йога в класната стая не бива да бъде отделен предмет, а да служи по-скоро като инструмент за подпомагане на учебния процес - когато е необходима концентрация на вниманието, премахване на притеснението и напрежението преди изпит, при раздвижване на тялото след продължително седене и организиране на груповата активност в класа.
"Йога не е декорация, украшение на нашата култура. Тя е абсолютна необходимост, защото в наши дни възрастните и децата са подложени на голям стрес. Доказано е, че йога упражненията имат анти-стрес действие. Те намаляват производството на хормони, които водят до напрежение и високо кръвно. И понеже всичко това е изпробвано, ние сме сигурни, че йога упражненията в училище са необходимост, за да се преборим с ефектите на взиране в една точка и разконцентриране”, смята Флак.
Обучението RYE или "Изследване на йога в образованието" тази година се проведе за четвърти път. Според него, 80% от преподавателите, вече, имат по-добро самообладание, по-добре контролират конфликтите и ръководят класа.