Филмът "Свидетелство за корупция", който bTV показа миналатa седмица отприщи трупано напрежение между гилдията на инструкторите и държавната автомобилна администрация. Какви мерки готви държавата срещу корупцията в системата за изпитване и обучение на кандидат шофьори? Стоян Георгиев провери това.
Сериозни промени в начина, по който се провеждат изпитите за правоспособност очакват бъдещите кандидат шофьори.
"Тези мерки представляват мой доклад, който аз съм направил до Министъра на транспорта", обяснява Володя Киров-изпълнителен директор на ИА Автомобилна администрация.
Те включват следните елементи: На първо място обособяване на изпитите в изпитни центрове, които на този етап могат да бъдат регионалните Дирекции на автомобилна администрация.
"Рязко разграничаване на елемента на обучение от елемента на изпита. Нашият печален опит при корупционни практики за придобиване на свидетелства за правоуправление, показва, че парите винаги минават през инструктора."
Инструкторът вече няма да присъства на изпита. След като завърши задължителния курс кандидат шофьора сам ще се явява на изпит.
"Трето - оборудване на тези центове с видеонаблюдение и видео запис."
До момента съвременни изпитни центрове като този има само в София и във Велико Търново. От автомобилна администрация смятат, че за шест месеца могат да бъдат готови кабинетите в останалите 26 града.
"Четвъртото е съществено повишаване на мотивацията на изпитващите, чрез заделяне на средства, част от приходите, за тяхно възнаграждение".
В момента в ДАИ получават чиста държавна заплата около 400 лева, въпреки че за позицията на изпитващ има необяснимо голям наплив.
"Заплащането категорично не е достатъчно за този сложен и отговорен труд, който полагат нашите експерти. Действително всички служители на Агенцията са подложени на голям корупционен натиск.
Петото е провеждането на изпитите в автомобили, оборудвани с обемни системи за видеонаблюдение. Не на последно място е оборудването на учебните автомобили с електронни системи, които да отбелязват кой кандидат кога и колко е карал и какви пари е дал."
Предстоят и промени, които касаят и дейността на фирмите за обучение.
"При действащата нормативна уредба дори един учебен център да е издал документ на кандидат, без той да се е явявал, ние не можем да му отнемем правата на този учебен център. Това може да се случи, ако има наказателно постановление в рамките на една година. Няма такъв съд. В пакета от мерки, които съм предложил на министъра е разрешението да бъде отнето при първо провинение, а не при второ.
Каналите за издаване на шофьорски книжки на неграмотни също е явление, с което държавата не се е справила. Доказва го един случай от 8 декември миналата година, когато 30 неграмотни българи, от различни области, успешно взимат писмения и практическия си изпит във Враца. Случката съвсем не е изолирана.
Вие сте установил, че Враца става любимо място на много хора за взимане на книжки. – "Установихме нещо подобно и миналата година аз бях отстранил целия експертен състав. Пак там, в този град имахме и случай на явяване на кандидат, който не знае български, но успешно си решава листовките. Имахме в Сливен констатация от прокуратурата, че хора, които са неграмотни са получили книжки. Имаме подобни случаи във Варна, в Бургас, в Пловдив, където беше заловен с белязани пари инструкторът, а изпитващият си призна."
Промените, предложени от Володя Киров предстои да бъдат одобрени, или не от Министъра на транспорта. Разногласията и края на мандата на това правителство обаче вероятно ще оставят развръзката за след изборите.