Пациенти в България носят контактни лещи за очи по погрешна схема! Вместо един месец, хората използват лещите по три. Причината е, че български вносители удължават препоръчителния срок за употреба на контактните лещи. Така една и съща леща у нас се предлага като тримесечна, а във Великобритания например като едномесечна. Изпълнителната агенция по лекарствата започна проверка по случая.

Надя Станева обвинява себе си, за това, че 13-годишната й дъщеря, в продължение на две години, носи контактни лещи по грешна схема. Преди две години очен лекар я съветва да си купи меки лещи с 55% водно съдържание. В оптиката й препоръчват реномирана марка произведена във Великобритания. Продават и лещите като тримесечни.

"Преди две седмици съвсем случайно влязох във форум и изведнъж във форума прочетох коментар, че тези лещи са едномесечни. След което какво направих - просто влязох в сайта на Ултравижън - нещо което трябваше да направя още преди две години и много съжалявам, че не го направих - и видях в каталога на фирмата, че тези са едномесечни лещи. След това влязох в няколко оптики в София и навсякъде ми казаха, че това са тримесечни лещи и ми показаха каталога на фирмата, която ги внася", разказва Надя.

Разминаването идва от каталога на вносителя за България. Там срокът за носене е "удължен" от един на три месеца.

Десет години наред ние ги продаваме

тези лещи за тримесечни, каза Десислава Тончева, оптик. На опаковката има само срок на годност, но не и срок на употреба. От фирмата вносител обясниха, че са удължили срока на лещите, след като са ги раздали на очни лекари в България, те пък са ги предписали на своите пациенти и са проследили състоянието им. Заключението от това "изпитване" им позволило да нарекат лещите тримесечни.

"Може би не съм използвала правилната дума - изпитани. Вижте, за да бъдат внесени в България те носят съответните сертификати и разрешения. Те просто се пробват в нашите условия на нашия пазар", обясни Екатерина Йондева, управител CMI.

"Не виждаме никакъв проблем и никакъв риск за пациента. (...) Пак ви казвам този срок е препоръчителен. Този срок е препоръчителен в Англия, а в България той не излиза от нас, а от съответните контактолози, които предписват тези лещи", каза тя и добави:

"Тъй като подехте тази тема, този случай не е изолиран. Това е масово явление. Може да направите съответната справка, че доста лещи са с препоръчителен срок до три месеца въпреки, че в чужбина съответния продукт се препоръчва до един месец".

Оправданието и на производители и на вносители е, че в крайна сметка очният лекар е този, който носи отговорност.  Хората трябва да внимават на кой офталмолог и контактолог се доверяват, отбеляза Екатерина Йондева.

bTV се обърнахме за становище към офталмолог. "На пазара има много контактни лещи и не може всеки офталмолог да си прави справка с оригиналната страница на съответната фирма производител на контактните лещи. Тоест логично е офталмологът да се довери на това, което му предлагат фирмите в България. Всеки би постъпил по този начин", коментире д-р Росица Лолова.

Рисковете при "преносване" на лещите

започват от лек дискомфорт и стигат до загуба на зрението. "За мене е престъпление. Аз го казвам като човек, на който човешките права са нарушени, потребителските права са нарушени, като майка, която просто никога няма да си прости, че не проверих на време и не направих това, което трябва да се направи за детето ми. От друга страна, аз не съм съдебен орган. Аз не мога да кажа дали трябва да се накаже това, но според мен това е нарушение, което граничи с престъпление и което трябва да се спре, категорична е Надя Станева.

bTV попита фирмата вносител ще промени ли препоръчителния срок за носене на контактните лещи в каталога си за България. Отговорът им е - "Не".