Защо резултатите от PISA са толкова ниски и какво можем да променим в образователната система, за да прилагаме знанията си в живота?
Гости в студиото на „Тази събота и неделя“ са Виктория Бисерова, издател и преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Ивелина Пашова, обучител в „Заедно в час“, и Георги Пашалиев, ученик от Софийската математическа гимназия, който пише история в сферата на изкуствения интелект.
„Не трябва обвиненията да са само към образованието, защото всички създаваме бъдещите поколения и най-вече родителите. Обичаме да търсим виновни. Шокиращите данни са закономерни, но трябва да ги използваме като възможност. Четивната грамотност е в основата на всичко. Четенето е в основата на всичко. То е фундаментът на гражданското общество. Четенето е това, което защитава демократичните принципи. Четенето и четивната грамотност са важни, за да не се разпространява пропаганда и дезинформация“, обясни Виктория Бисерова.
„Чрез моята публикация тази година в конференцията NeurIPS, която е най-реномираната научна конференция за изкуствен интелект в момента и е на девето място в света във всички сфери на науката, за първи път има представен български ученик в нея“, коментира Георги Пашалиев.
„Ключът за успеха в академичните среди се базира на дългогодишна дисциплина. Трябва системно учене и системна подготовка, много помощ и подкрепа около теб – от учители и родители“, добави той.
„В образователната система лично смятам, че понякога не се застъпва логическото учене. Понякога се заучават или зубрят някакви конкретни факти, които не могат да бъдат приложими, защото хората ги и забравят“, каза още Георги Пашалиев.
„Резултатите от PISA говорят за липсата на нашите умения като хора, които управляваме образователната система, да развиваме образователни умения у децата. Важно е да кажем, че това, което Георги каза за получената подкрепа, не е вярно за 90% от учениците в България. Учениците, които учат в селективни гимназии, са само 9 на сто от всички. Трябва да си дадем сметка, че децата имат различни житейски предизвикателства и различни трудности, през които минават. Наша работа е да ги подкрепяме и да ги изведем на следващото ниво. Важно е да настроим образователната система да произвежда умения у децата, а не те да възпроизвеждат информация, която са чули“, подчерта Ивелина Пашова, обучител в „Заедно в час“.
А след като Министерството на образованието въведе платформата дигитална раница, как се справят учениците и родителите с нея - вижте във видеото: