Българските ученици нямат елементарни знания по математика и четене, сочат резултатите от международния тест PISA, който проверява умения на 15-годишните ученици да прилагат усвоените знания на практика. Резултатите бяха представени на пресконференция в БТА.

По математика учениците ни са на последно място в Европейския съюз, а по четене – на предпоследно. Това са най-слабите резултати на страната ни от 2006 година насам.

 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Данните сочат, че точките по математика са с 19 по-малко в сравнение с резултатите от 2018 г. 54% от българските деветокласници са под критичния минимум на знания и умения по математика.

Четенето също е много трагично. Според изследването 53% от учениците в 9-ти клас нямат елементарни четивни умения. Тук резултатите са спаднали с 16 точки.

Трагична е и ситуацията при природните науки, където 48% са с драстични дефицити.

Това са сред „най-ниските резултати, наблюдавани някога и при трите предмета“, става ясно от данните.

Отличници по математика са Сингапур, Китай, Япония, Корея, Естония. При четенето първенец е Сингапур, а след него се нареждат Ирландия и Япония, сочат резултатите на PISA.

Като основна причина за ниските резултати на българските ученици е посочена пандемията от COVID-19 и онлайн обучението. Подобна тенденция се наблюдава и в остатъка от света.

Основните проблеми са липсата на дисциплина и внимание. Деветокласниците у нас казват, че им е трудно да учат и да внимават в час по математика. 48% от запитаните не слушат какво казва учителят.

Почти всеки втори ученик в България се разсейва от дигиталното си устройство.

И учители, и ученици у нас са на едно мнение - основен проблем е многото теория и малкото практика.

А според образователния министър решението е учениците да четат повече не само в клас, но и вкъщи.