80 % от асансьорите у нас са опасни за пътниците. И макар че най-старите са от 50-те години, с подвижен под и решетки, най- опасни не са тези асансьори, а неподдържаните в големите блокове.

Кръстинка Стоименова живее в столичния квартал „Надежда" вече 25 години. В спомените й за панелния блок неизменно присъства и асансьорът, който с времето се е преобразувал от удобен транспорт в рисковано пътуване. Най- често заяжда вратата на асансьора.

„Да, когато съм сама, много ме е страх, защото няма кой да отвори, нали. Аз трябва да чукам, да викам, за да може някой да ме чуе и просто да оправят тази врата”, каза тя.

Освен, че крие опасности, возенето с асансьора често е напълно невъзможно тъй като той се поврежда. Тогава Кръстинка трябва да върви пеша.

„Значи, аз съм инвалид втора група и ми се налага да се качвам и да слизам по стълбите”, сподели още жената.

Неприятните случки с асансьора не са една или две. Но за съседите на Кръстинка най-запомняща се си остава една история от миналата зима.

„Аз се прибирах от работа и към колко часа е било (...) Между първия и втория етаж беше заседнал асансьорът и някъде седя около 5-6 часа човекът”, спомня си съсед.

Според Държавната агенция за метрологичен и технически надзор поддържането на изправността на един асансьор е задължение на използващите го.

„В страната има над 120 000 асансьора и не казвам, че е нормално, но е съвсем допустимо да има технически неизправности на асансьори в определен момент. Периодичните им прегледи се извършват на 36 месеца, както Ви казах, това е един доста голям срок”, коментира Ангел Ангелов- председател на държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

Възрастта на асансьора не е най-добрият показател, който може да даде информация за безопасността му. Например, австрийските асансьори надвишават 100-годишна експлоатация, но при тях инциденти няма.

„Такъв термин опасни стари асансьори няма, просто всяка машина трябва да се използва по предназначение и да се поддържа в техническа изправност. Това ще ви доведе до там, че трябва да се преустанови движението на москвичите, на жигулите и на много други машини в страната.

Експертите съветват- за да бъдат избягвани трагичните случаи, асансьорите трябва да бъдат постоянно поддържани от собствениците си.