28-годишният Даниел Петков от София работи във фирма за телекомуникации, но напоследък работата му е намаляла и той потърсил страничен доход. Наскоро му предложили да стане дилър на компания, която предлага продуктите си чрез така наречения мулти-левъл маркетинг. За да станеш дистрибутор трябва да платиш 200 лева. Компанията предлага парфюми, шампоани, сапуни, пасти за зъби.
„Аз разбрах от едни приятели, които се занимават с тези неща и чух много добри отзиви. Фирмата е немска, всичко се произвежда в един завод в Германия и се доставя директно за България. Като станеш сътрудник, така се казва, получаваш 40% отстъпка в тази компания, която те стимулира да водиш нови дилъри и да получаваш пари от това. Значи аз примерно, като те заведа тебе, ти като си на първо ниво, а аз като съм на десето, взимам разликата между моето и твоето ниво”, обяснява Даниел.
Работата се състои в това да убедиш максимална част от своите роднини, приятели, съседи, хора в офиса, където работиш да станат дистрибутори и да започнат да си купуват продукта с 40% отстъпка.
„Примерно, срещам един приятел и му казвам: Виж сега, тука има компания, която предлага много хубави отстъпки. Е така, както съм с тебе ти разказвам за политиката на компанията и ти казвам, ако искаш да подпишем една бланка за сътрудничество”, продължава дистрибуторът.
Утопия, пирамида или гениална маркетингова схема са този вид продажби?
„С уговорката, че в нашето съзнание, особено в следствие на няколко доста неприятни примери от новата българска история, пирамидата се възприема като нещо негативно. Като чисто маркетингов инструмент и чисто разпределение на дистрибуторските нива, това е утвърдена структура, която работи и функционира нормално. Нормално е на различните нива да има различни стимули и това да бъде под формата на пирамида, пак казвам, в добрия смисъл на думата, чисто като геометрична фигура, а не в класическия смисъл”, маркетинг експертът Юлиян Добрев - директор изследвания в агенция „Прагматика".
Това, което прави самия механизъм подходящ са няколко основни аргумента „за” този тип продажба. От една страна имаме изключително гъвкава система по отношение на дилърите, които се създават. От друга страна имаме намаляване на разходите по евентуално съответното наемане на помещения, експлоатирането им и персонал, който ще работи там. Въпросите, които винаги витаят около мултилевъл маркетинга са: Измамни ли са отстъпките, които се дават и дали те не идват заради силно завишените цени на продуктите
„Много от продуктите, които ние виждаме в търговска мрежа, работят на надценки, които са над 50, над 100 % . Обратно погледнато в МЛМ това са проценти ,които се разхвърлят по различните нива за да се мотивират отделните дилъри”, пояснява Добрев,
Отстъпките от 40%, които дава компанията на Даниел са хубави, но и цените си ги бива. Пример - 12 лева за паста за зъби. Скъпи или евтини, хубави или лоши, и при тези продукти последната дума винаги има потребителят.