Какво е "лицето на кризата" в транспортния сектор?
Шофьор е първата и единствена професия за Орлин Генов повече от 30 години. Последно работи в общинската „Чистота”, но след като предприятието фалира остава без работа.
„Работа къде ли не съм обиколил. „На колко години си? Остави телефон за връзка” - и така 3 месеца и кусур. Накрая ме взеха тука”, разказва той.
От края на февруари заплатите започват да се бавят с месеци. Eдинствен Орлин работи в семейството. Съпругата му е пенсионер по болест, имат и дете на 5 години. Плащат 3 заема към банки. Не са си плащали тока от няколко месеца.
„Давам ви един прост пример, че в средата на юли е изчистена половината за април. Вчера е изчистено за май и за юни и просто защото усетиха, че има напън. „Ама вие постоянно искате пари”. Хубаво, ама ние искаме парите, които той е изработил, ние не искаме нещо подарък”, каза Силвия Димитрова.
Пораженията на кризата върху транспортния сектор са чувствителни. След 2008-а приходите са намелели на половина. Товарни превози в страната почти няма, тъй като местното производство е замряло.
През летните месеци се забелязва леко раздвижване в сектора, главно по линиите към морето и Западна Европа, която вече излиза от кризата.
„Започва да има един обмен на хора или може би този страх българите, които бяха да не си идват почивка, защото могат да ги съкратят, вече е преминал и затова идват по-спокойно на почивка в България”, заяви Миролюб Столарски, предс. Българската Асоциация на Сдруженията в автомобилни транспорт.
Утежняващо обстоятелство за превозвачите е и задълженията на държавата към бизнеса. Само Столичната община дължи на превозвачите милиони левове за два месеца. Общината обяснява, че плащанията се бавят заради намаление на пътниците с около 15-20% в сравнение със същия период от миналата година.
„Това нещо следва да бъде компенсирано от бюджета, тъй като общината има своя ангажимент, както ние имаме ангажимент както към работещите в градския транспорт - да осигурим на работниците заплати, както и към гражданите - да ползват градски транспорт - нещо, което сме правили без особено затруднение до сега”, заяви Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта на София.
И в Инспекцията по труда отчита скок в жалбите за неизплатени задължения. Включително и в столицата, където работодателите дължат заплати за над 1 милион лева.
„За същия период миналата година - 1 януари до 17-и август, с 68% са се увеличили жалбите. Като превес тази година са за неизплатени трудови възнаграждения”, каза Стефка Диксокова - дир. дирекция „Инспекция по труда" - София.
А картината в страната не се различава съществено.
Ако попаднете в ситуацията на Орлин, може да подадете жалба до Инспекцията по труда. След проверка фирмата ще бъде задължена да изготви погасителен план. Инспекцията съветва работниците да не правят устни уговорки с началниците си за по-високи заплати или по-изгодни условия, защото във време на криза обещанията лесно се развалят и не важат пред закона.
Защото не е разчитал на обещания, сега Орлин има право да изисква парите си. Дори да реши да се преквалифицира или да започне работа в друга област, му трябва поне началния капитал на работната му заплата.