Ще поскъпнат ли автобусните превози, ако правителството и парламента приемат предложението на транспортния министър да отпаднат директните автобусни линии до населени места с под 30 хиляди жители. Темата следи Богомил Грозев:

Кои градове ще останат без директен превоз до София и големите градове и как това ще се отрази на разходите на хората за превоз?

Конкретни градове все още не са коментирани, тъй като идеята все още е на проектозакон. Но днес транспортният министър Александър Цветков увери, че всички селища с реална нужда от транспорт ще имат директни автобусни линии, включително курортите и малките населени места. Идеята на новата републиканска транспортна схема била да се начертаят основните маршрути и всички останали да се съобразяват с тях - като разписание.

Част от бранша подкрепят идеята и смятат, че цената на превоза ще падне, защото новата схема ще удари сериозно сивия сектор в транспорта. Но не така мислят самите пътници.  

Малките населени места няма да бъдат изцяло отрязани от големите градове, категоричен е транспортният министър.

"Там, където е необходимо, ще има директни линии, а там, където потокът е много малък и не е оправдано да има директни линии, разбира се, че ще има прекачване. Не е нормално например от едно Добричко село да има директна линия до София и това е естествено. Тогава ще трябва да отиде до областния център и да хване рейса за София”, заяви Александър Цветков.

Но пътниците в автобус от София до Панагюрище, град с под 30 000 души население смятат, че ще бъдат ощетени от промяната.

Част от превозвачите, които подкрепят предложението на транспортното министерство смятат, че няма да поскъпне пътуването с автобус.

По думите на транспортния министър премахването на директните линии до малките населените места ще пресече нелегалната дейност на около 20 хиляди превозвачи без лиценз.

"В България има регистрирани над 14 хиляди тира на физически лица и над 2000 автобуса, също на физически лица, които не са търговки субекти.  Тези тирове и автобуси ежедневно осъществяват някаква дейност, която ние наричаме сив сектор, да не я нарека и черен”.

От началото на годината досега на такива превозвачи са съставени над 4000 акта за нарушение.

Плановете за автобусни протести не се отменят

В тази ситуация браншът се оказа разделен на две - онази част, която харесва промените, но има и други, които днес не бяха поканени на пресконференцията на министър Цветков.

И още една новина, изцяло в полза на потребителите. В проектозакона за автомобилните превози Министерство на транспорта е заложило да се въведе пределна цена на таксиметровите услуги. Министърът бе категоричен, че ще се сложи край на така наречените "копърки", които возят от летището до центъра за цена 100 лева на курс.

Сега общините ще въведат ограничения на таксиметровите тарифи. Въпреки становището на Комисията за защита на конкуренцията, че това е грубо намесване в пазара, транспортният министър обясни, че в много европейски страни като Франция, Германия, Белгия и други има подобен механизъм.