Тир без спирачки блъсна автобус и уби 18 пътници на брега на Янтра край град Бяла в края на 2006 г. За трагедията беше съден и осъден шофьора на камиона. За автосервиза, издал документи за изправност на спирачките, нямаше дори обвинение. Три години по-късно, през май, неизправен автобус, минал фиктивно на технически преглед уби 16 души в местността Бакаджика край Ямбол на 28 май миналата година. Под отговорност отново беше подведен водачът, както и собственикът на 20-годишния Чавдар. За сервиза, издал фалшивия документ, обвинение нямаше.

Голямото обществено внимание и шокът след поредната кървава баня доведе до някои козметични промени в контрола на пунктовете за годишните технически прегледи (ГТП). Въведено е видеонаблюдение, ограничение на броя на преминаващите за един ден превозни средства и глоба от 3 хил. лева за първо нарушение. За второ - глобата е 5 хил. лева и възможно отнемане на лиценза.

bTV провери дали тези мерки са дали резултат. Продължават ли пунктовете за ГТП да издават фиктивни документи за техническа изправност?

Стажант репортерът на bTV Петя Коцева влезе в няколко случайно избрани пункта за ГТП в София с талон на автомобил в ръка. Моли да й издадат фиктивно документ за техническа изправност на кола, която не е в движение и се намира на 150 километра от София. Служителите на единия пункт в столичния квартал Дървеница учтиво отказват на извършат нарушение.

Вторият пункт, който пробва, е в Студентски град.
- Здравейте! Понеже колата ми е в едно село близо до Плевен, може ли да ми направите преглед само на документи?
- Ела... Гражданска имате ли?
- Не.
- Само талон? Трябва ни гражданската. Това е най-важното. Може талон да няма, но гражданска трябва да има. Първо гражданска трябва да се направи. Като стане, утре вечер може да се направи преглед.

Петя прави застраховка гражданска отговорност, носи я на момчетата в сервиза и след пет минути има издаден документи за техническа годност на автомобила до септември 2011 година. Искат за услугата 40 лева. Без да познават Петя, без задължителния талон за последен технически, без каквото и да било притеснение, в този сервиз пуснаха на пътя автомобил, който дори не са виждали. Междувременно репортерът Иван Георгиев показа

как се минава на технически преглед по правилата

Подготовката за техническия преглед започва доста преди входа на лицензирания сервиз. Според наредба 32 на министъра на транспорта, всеки собственик, трябва да представи:

1. Талон на автомобила.
2. Документ от предишен преглед.
3. Полица за валидна Гражданска отговорност.
4. Квитанция за платен данък за календарната година и
5. Лична карта или шофьорска книжка.

Но преди всичко това, най-важното условие е автомобилът на практика да влезе в сервиза! "Автомобилът трябва да бъде измит, почистен, с измит двигател, добър външен вид и да отговаря на техническите изисквания, отбелязва Митко Митов", председател на комисия за годишни технически прегледи.

Проверяват се над 30 елемента

"Проверява се външният вид - кабина, стъкла; проверяват се брави ключалки на вратите. Дълги! Мигачи! Ляв мигач! Десен мигач! Чистачка и вода на чистачката!...”

Прегледът се извършва от тричленна комисия, която вписва състоянието на всеки един от елементи срещу точния час на проверката. "Проверява се кормилната система, усилие за въртене на кормилното колело. Измерват се вредните емисии и изработените газове. Проверява се окачването на автомобила, амортесьори, ресьори, пружини, гуми. Маншони, всичко е здраво - няма проблеми! Рейка, носачи! Карданът е също добре!”.

Един от най-важните тестове е на спирачките. Освен тях се проверяват дори детайли като отоплението и вентилацията в купето. Ако колата не отговаря на един от елементите, би трябвало да се провали на годишния преглед.

Един преглед трае най-малко 20 минути, ако е направен според правилата. Това означава, че всеки сервиз, който има повече от 15 прегледа на ден, пренебрегва сигурността на всички участници в движението по пътищата.