В студиото на "Тази сутрин" днешната водеща Мария Капон разговаря с Иван Атанасов – шеф на Надзорния съвет. По въпроса за скандала около агенцията, за липсата на документи на прохода Хаинбоаз и нарушенията, които са направени, той каза:
"Агенцията наистина беше скандална миналата година, когато Европа спря парите. Заради конфликт на интереси, заради други нарушения, заради една такава среда, която е създавана, проектът е да се пускат без необходимата подготовка и необходимите документи.
Ние затова септември миналата година бяхме назначени да направим тази реформа, за да върнем доверието и на българската общественост, на българските граждани, и доверието на европейската комисия, за да могат да се върнат спрените пари.
Работим много, за да върнем имиджа на тази агенция
и сега, честно казано, ми е неудобно, когато с недоказани квалификации, понякога с откровени лъжи, този имидж, който ние градим от 9-10 месеца, крехкото доверие, което ние създавахме, отново се руши."
За това дали и как агенцията се отърва от строителната фирма "Биндер" след скандалните разкрития за конфликт на интереси и наистина ли проходът е незаконен, Атанасов допълни: "Изборът беше този: Спираме договора, проходът Хаинбоаз остава 3-4 години затворен, защото започват дела между фирмата. Има едно становище на Сметната палата от миналата година, според което няма право на основание тези договори да бъдат прекратени."
Тук шефът на надзорния съвет категорично отрече липсата на документи за строежа: "Г-н Иванов, в качеството си на изпълнителен директор на 25 август миналата година, е подписал техническия проект, който е одобрен от експертния съвет на НАПИ.
Обаче поради редица проблеми по трасето, като явна техническа грешка при земеразделянето се оказва, че някои пътища отстоят на 150 - 200 метра по планове от реалното им местоположение. Пътят Хаинбоаз беше готов, вътрешната комисия на НАПИ трябва пак да си свърши работата и след това да се отиде към акт 16, който ще изисква да се приключат редица процедури."
В момента за българските граждани Хаинбоаз е затворен. В този аспект Атанасов добави: "Това е изборът на новото ръководство, което ще трябва да направи анализ дали дребни пропуски са по-важни от трафика, 2000 тира на ден и ред други неща. Аз ще ви кажа само един случай, който може да изглежда скандален.
Трябва държавата да сложи ред в издаването на строителни разрешения за пътищата,
за пускането им в експлоатация. Днес магистрала "Тракия" от Оризово до Стара Загора няма акт 16, магистрала "Струма"от Перник до Долна Диканя няма акт 16, магистрала "Хемус" в района на Ябланица няма акт 16. Това беше средата, която ние заварихме и това е средата, която започнахме да променяме. Това е дълъг процес. Той не се решава за ден-два. Това са договори, сключвани през 2005-2006 г., които ние се опитахме максимално бързо да приключим, за да може да дадем на българските граждани прохода Хаинбоаз."
Относно влошените си отношения със сегашния изпълнителен директор на Националната агенция "Пътна инфраструктура" Димитър Иванов, избран и от самия него, Атанасов отговори така: "Миналата година трябваше да се формира нов екип на агенцията с основна задача да направи реформата и да върне парите.
Имаше предложение персонално към мен да оглавя агенцията като изпълнителен директор, аз отказах и по една случайност, познавайки г-н Иванов, направих предложение, което се оказа приемливо тогава и той беше назначен.
Впоследствие той се отказа да прави реформа, блокира агенцията и накрая се разболя и се оттегли. Той предаде това, за което ние бяхме назначени и трябваше да свършим като работа. Аз не мога да му имам доверие, след като се е оттеглил в най-трудния момент за България."
Ето какво обаче шефът на надзорния съвет отвърна в защита на провокативното запитване за постоянното недоверие на новия министър на регионалното развития Росен Плевенлиев към него: "По закон министър Плевенлиев няма никакви правомощия да управлява агенцията, той осъществява ръчно управление чрез изпълнителния директор и се правят опити да изолиране на надзорния съвет.
Нашата основна задача като екип беше да направим реформата в НАПИ, да възстановим доверието и да се върнат парите.
Ние това го свършихме
Искам да маркирам какво е свършил този екип. Първо, нов етичен кодекс, превенция на конфликти на интереси, нова контролна система в НАПИ, административен капацитет и накрая Европейската комисия казва: „Пътната агенция е изцяло реформирана, чувствайте се свободни да продължите с одобряването на проектите по оперативни програми, транспорт и регионално развитие."
Това означава две неща: Първо, бяха пуснати 115 млн. евро, спрени миналата година по ИСПА, с които може магистрала "Люлин" да стане и да се реши кардинално проблема със задръстването на трафика между София и Перник, в посока и към Банско. Един пропилян проект, който Европейската комисия беше отписала, ние го върнахме към живот.
За "Тракия" – успяхме да я включим в оперативна програма "Транспорт". Това са 350 млн. европейски пари за магистралата.
Ние, надзорният съвет положихме огромни усилия, преборихме се с политически натиск и успяхме да прокараме едно добро за България решение."
След убедителните думи на Атанасов, че за магистралите има осигурени пари, той увери, че състоянието на агенцията като цяло е много по-добро от миналата година и че спокойно може да се справи и със снеговете в предстоящата зима.