ЧЕЗ няма готовност да премине към ежемесечно отчитане на сметките от 1 юли, но евентуално до няколко месеца това трябва да стане факт, ако това е окончателното решение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Това заяви в студиото на "Тази сутрин" Ясен Гуев, пресаташе на компанията.
Той обясни, че от компанията не са започнали подготовката по-рано, защото това решение не е било окончателно. Той обаче допълни, че практиката в Чехия показва, че проблемите с абонатите ще станат повече, когато при комуникацията с тях се появят и новите компании доставчици.
Гуев допълни, че грешките при отчитане, които ЧЕЗ прави, са изключително малко на брой – близо 0,001% от всички отчетени сметки месечно.
Той коментира и другите две възможни причини за неправилно отчитани - неизправен електромер и проблеми във вътрешната мрежа. По думите му трябва да се помисли за независим тип лаборатории, които да правят проверки на електромерите, за да не се налага да чакаме резултатите с години, както показа репортаж на bTV.
"Такъв тип проблеми трябва да се отстраняват в рамките на седмица – две максимум", уточни той.
Гуев заяви още, че едно от обясненията за високите изравнителни сметки е, че в тях влиза и месец март, който беше изключително студен и следователно – хората са потребявали много електроенергия.
Той обърна внимание и на факта, че все повече трябва да се ориентираме към енергийната ефективност – да използваме уреди, които пестят повече, макар и да са по-скъпи, както и ние самите да пестим повече в ежедневните си нужди.
Относно процедурата по подаване на жалби за проблем при отчитането, Гуев заяви, че те се подават направо пред ЧЕЗ, а когато двете страни не могат да се разберат, арбитърът е държавата.
Той коментира още, че гражданите не трябва да приемат предварителното заплащане на електроенергия преди официалното излизане на изравнителната сметка като непропорционално кредитиране на компанията, защото първо – тази електроенергия така или иначе е изразходвана и второ – средствата ще отидат за подобряване на инфраструктурата и качеството на предлаганите услуги.
И все пак, сигнали за прекомерно високи сметки за ток продължават да постъпват в редакцията на bTV.
Първият репортаж е за семейство от Плевен, което трябва да плати на ЧЕЗ над 700 лв.
Голяма изравнителна сметка за ток остави и плевенско семейство без електричество. 53-годишният Ивайло Янев твърди, че не изразходвал толкова енергия. От ЧЕЗ обаче твърдят, че сумата е вярна.
Ивайло Янев и семейството му живеят в квартал Дружба в Плевен. За януари и февруари те плащали еднакви вноски към ЧЕЗ за около 100 лева. През март дошла изравнителна фактура с рекордните над 700 лева.
„Новата година направихме икономия - на дърва минахме, и те пак ми казаха, че старата година било 18 ст. Сега е 20 ст. И са начислили 5000 киловата”, обяснява Янев.
Ивайло Янев признава, че в едната стая е включвал и маслен радиатор, но не може да плати такава голяма сума.
"Няма какво да ядем, разберете. На вересия - хората ни помагат, а той да ми бръкне над 1000 лева, аз да не съм фабрика, да ходи на фабриката да си вземе парите”, казва плевенчанинът.
Няколко пъти миналата година човекът подавал молба за разсрочено плащане към ЧЕЗ. Сега обаче тази молба не е уважена, тъй като е подадена след срока за такива молби. Семейството е без ток от седмици.
"Искам от някой комшия газов котлон да наготвя нещо на децата, нали като идваме тук, повечето време стоим при татко”, споделя съпругата му Сание Кабаалива.
От ЧЕЗ - Плевен заявиха, че са направили проверка по случая.
"Тази сума трябва да се заплати, защото извършените проверки показаха, че коректно е извършено отчитането, всичко е редовно и сумата трябва да бъде заплатена”, коментира Първолета Митева, специалист комуникации на ЧЕЗ – България.
От дружеството напомниха, че хората трябва много внимателно да ползват ел.уредите.
"Какви ел.уреди са използвани през цялото време на тези три месеца - готварски печки, перални машини, климатици , бойлери - дори да е включен само на нощна енергия, бойлерът пак разходва 50-60 лева на месец”, уточнява още Митева.
За да не стои семейството му без ток, Ивайло Янев е готов на крайни действия.
"Ловя един техник, плащам му и се включвам. Да правят каквото искат, да ме съдят”, заплашва той.
Ако стигне дотук обаче, Ивайло Янев ще получи голяма глоба.
Втората история идва от столичния квартал „Люлин”, където семейство получило сметка за 820 лв.
Семейство от столичния квартал "Люлин” се обърна към bTV с жалбата, че е ужилено от ЧЕЗ с нереално висока сметка за ток. Диляна Димитрова провери случая.
Веселин Маринков живее заедно със семейството си. През декември, освен че за втори път става баща, Веселин получава и друг коледен подарък - изравнителна сметка от ЧЕЗ на стойност над 820 лева. От 2005-та година насам, най-високата сметка, която домакинството е плащало е 32 лева.
"Обжалвахме тази сметка в една жалба. Беше ни отговорено, че сумата е реална. Пуснахме втора жалба. Но в края на краищата бяхме принудени да дадем тези пари. Това стана точно две седмици преди да се роди дъщеричката ми”, споделя Маринков.
Веселин заявява желанието си да му бъде направена експертиза в Българския институт по метрология.
Тъй като не знае към кого точно да се обърне, пуска жалби и до Министерството на икономиката и енергетиката и до Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), и до Комисията за защита на потребителите.
Ако се усъмните в сметката си за ток, трябва да отидете в офиса на вашето разпределително дружество и да подадете жалба, но адресирана до ДКЕВР. Така, когато стигне до държавния регулатор, жалбата ви ще е придружена и със станoвището на ЧЕЗ, EVN или E.ON.
Свързахме се с ДКЕВР, откъдето ни обясниха, че и сега Веселин може да изпрати жалба до тях, но този път на правилното място - в ЧЕЗ. След това комисията ще се произнесе по случая.
"Няма да оставя нещата така, защото това са пари, които са откраднати от мен и семейството ми”, заканва се абонатът.
Веселин Маринков смята, че това нямаше да му се случи, ако сметките за ток се отчитаха всеки месец. Още на първи април, ЧЕЗ трябваше да въведе ежемесечно отчитане.
След като разпоредбата й не беше спазена, регулаторната комисия глоби монополиста с половин милион лева и му постави нов срок. Той изтича след дни. Ако до края на този месец ЧЕЗ отново откаже да спази наредбите, глобата ще е по-солена. Последната стъпка е отнемане на лиценз.
Друг случай, при който ловчанлия трябва да плати 7 хиляди лева за ток, четете тук.