Инж. Благовеста Дедьова, шеф на дирекция "Експлоатация и поддръжка на републиканските пътища" в Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) гостува на "Тази сутрин".
Водещ: Добро утро (...). При мен е инженер Благовеста Дедьова. Тя е директор на Дирекция "Експлоатация и поддръжка на републиканските пътища" в Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ). Справи ли се държавата със снежното зимно бедствие, което тази година дойде в края на зимата? Добро утро.
Инж. Благовеста Дедьова: Добро утро. Здравейте. Добро утро на зрителите на bTV.
Водещ: Като човек, който попадна и кара два дена в окото на бурята, аз пътувах с екипа на bTV в четвъртък към Търново, а в петък пътувах от Търново, посока София, това всъщност се оказа най-тежката част на бедствието, имам преки впечатления от ситуацията. Вие каква оценка си давате за начина, по който реагирахте?
Инж. Благовеста Дедьова: Аз спокойно мога да ви кажа, че този път зимата не ни изненада, независимо че обстановката беше изключително сложна и снежната виелица, снежната буря продължи повече от три денонощия, започвайки от нощта на 18-и и благополучно приключвайки на 21-ви-22-ри. Независимо от всичко това цялата обстановка в страната беше овладяна, с дребни изключения и с някои закъснения. Така че независимо от факта, че бурята беше силна, че температурите се движеха от + 6 до – 15 градуса, че имаше силни навявания, вятър 120 км/ч, преспи до 2 м височина и лавини, които дори затрупаха пътностроителната техника, спокойно мога да ви кажа, че нашата оценка е положителна, че се реагира навреме и че се овладя ситуацията, и всички пътища станаха, колкото се може по-скоро проходими при зимни условия.
Водещ: В интерес на истината моето впечатление – успях да го измина този път, което означава, че е имало условия да се движат автомобилите, имаше, така, частични проблеми, които аз сега ще ги обобщя тук и по данни на самите граждани. Със сигурност положението не беше толкова трагично, колкото миналата година по новогодишните празници, когато имаше хора, стояли по два в преспите. Едното неща са тировете. Направи ми впечатление тези огромни колони от тирове, които ние трябваше да ги заобикаляме, които буквално спираха, не защото някой трябваше да ги спре, а защото просто не можеха повече да вървят и спираха по 20, по 30 тира буквално на средата на пътното платно и ние трябваше като слалом да ги обикаляме.
Инж. Благовеста Дедьова: Точно така.
Водещ: Защо тези проблеми... Защо един път завинаги не стане ясно, че тези тирове, които избиват хората по пътищата, а пък по време на снежна буря ги оставят там, в ледовете, трябва да бъдат спирани? Защо не ги спряхте тази година?
Инж. Благовеста Дедьова: Аз ви благодаря изключително много за този въпрос, защото всъщност действително основният проблем от задръстването и километричните опашки идва от тировете. Още миналата година, на 28 ноември, ние подписахме едно споразумение, ние, Национална агенция "Пътна инфраструктура", и министърът на вътрешните работи за реагиране в чрезвичайна обстановка, тогава когато се случва така, че, да кажем, започва снеговалеж, необходимо е да бъде почистено дадено трасе или пътища и чак тогава да могат да бъдат пускани тировете. На базата на това споразумение ние имаме уговорката нашите ръководители по области, пътни директори, свързвайки се с КАТ "Пътна полиция", инспекторите, да сигнализират да бъдат спирани тировете, да бъдат подреждани на определени опорни пунктове, които са по списък за цялата страна, да минава пътнопочистващата техника и чак тогава, когато вече е готово съответното трасе, да бъдат пускани, защото те са тези, които задръстват.
Водещ: То не може да мине техника заради тях. И защо те не бяха спирани по този начин на "Хемус" и след това на другия път за Търново?
Инж. Благовеста Дедьова: Ще ви обясня и защо се случва така. Защото обикновено те влизат в нашата страна с летни гуми. В повечето случаи нямат вериги, не желаят да сложат вериги, не желаят да реагират, доста често не се и подчиняват на палките на КАТ "Пътна полиция".
Водещ: Ама нали има държава, която, първо, не трябва да ги пуска на границата. Като са с летни гуми, какво прави този ТИР посред зима в България?
Инж. Благовеста Дедьова: Ами, тук май че трябва да се допълнят определени текстове от нашето законодателство да имаме тези права да ги спираме, защото има моменти, в които ние наистина не сме в състояние да ги санкционираме.
Водещ: А сега за пътищата защо не ги спряхте? Защото дори в петък, когато вече бяха минали 24 часа от бедствието, главен инспектор Костов, с когото аз държах непрекъсната връзка, и той човекът просто подаваше противоречива информация – спряхме тировете, пуснахме тировете.
Инж. Благовеста Дедьова: Сега, искам да ви кажа, че тировете бяха спрени на абсолютно всички опорни пунктове. Създаде се само един дребен конфликт на "Хемус", и то се случи така, че всъщност два тира се бяха измъкнали по-раничко и се посукаха на Витинска река.
Водещ: Какво значи "се измъкнали"?
Инж. Благовеста Дедьова: Ами, точно така. Преди да дойде командата...
Водещ: Измъкнали се. Те са по 100 т.
Инж. Благовеста Дедьова: Преди да дойде командата за спиране и подреждане, те просто по време са минали, преди тази команда. Тръгвайки, изкачвайки се нагоре, навлизайки в участъка, който в момента се дообработва, но не е дообработен, те действително не могат да се качат на тази височина и там се налага след това да бъде спряно цялото движение, да се викат МТЕЛБ-та, техника, която трябва да ги изтегли, за да може оттам нататък вече да се обработи целият път. И се стигна до ситуация, в която ние трябваше и в двете посоки да спрем, за да можем да почистим, те да бъдат изтеглени и чак тогава вече да тръгне нормално движението и най-накрая да бъдат пускани тировете.
Водещ: Аз видях разни такива посукани тирове, както ги наричате вие, които бяха, ей-така се бяха сгънали и след магистралата.
Инж. Благовеста Дедьова: Е, сега, извинявайте, има и хора, които недооценяват обстановката, има и самочувствие, има и високо самообладание, решават, че те могат да се справят. Най-лошото е, че когато не са спрени, те изпреварват с такава скорост, че застрашават не само себе си, застрашават цялото движение.
Водещ: Кой носи конкретната вина за тези тирове, защото не разбрах? Имате подписано с МВР споразумение. Вие или МВР?
Инж. Благовеста Дедьова: Значи, тук не мога да кажа изобщо, че има вина. Има просто моменти, в които не се дооценява моментът на реакция, а само десет минути могат да бъдат от значение. Само с десет минути, ако се закъснее, или примерно командата не дойде на място на съответния опорен пункт и съответният КАТ „Пътна полиция” не започне да спира и да ги реди, те, измъквайки се нагоре, както казах аз, нали, по пътя, могат да създадат тези затруднения.
Водещ: Друг проблем, който беше изтъкнат от гражданите, който и аз го забелязах, но нямам представа дали те са прави, или вие сега ще дадете някакво обяснение, е, че вие не разполагате с истинска пътнопочистваща техника, а по-скоро с някакви пригодени селскостопански машини, по-големи като обем. И те така си обясняват факта, аз поне това го видях в петък, защото в четвъртък – невъзможно, в петък го видях, че вие не почиствате до асфалт, а оставате, така, един пласт сняг, който се превръща в лед, заради машините. Защото в петък ние пътувахме върху почистен път, но той си беше сняг и беше една педя сняг.
Инж. Благовеста Дедьова: Сега, искам да ви кажа, че смятам, че става дума за някаква недооценка на ситуацията. Навсякъде пътностроителните фирми са оборудвани със съответната техника.
Водещ: А не пригодени селскостопански машини, както твърдят хора, останали в преспите?
Инж. Благовеста Дедьова: Няма такава, просто няма такава практика и вероятно е ставало дума за някои четвъртокласни, петокласни общински пътища, или където екстрено се е налагало някой да се включи и те да са виждали примерно, да кажем, техника, която не е от тази, която е наета и която е по поддръжката. Така че за мен тук става дума просто за някакви...
Водещ: А защо имаше такъв пласт от сняг, а чак в събота вече беше изчистен до асфалт пътят? Не може ли още първоначално да се изчиства до асфалт?
Инж. Благовеста Дедьова: Може, но имайте предвид, че приоритетно се започва, първо, с магистрален тип пътища, след което – първи клас, втори клас, трети клас.
Водещ: Магистралата в петък си беше със сняг.
Инж. Благовеста Дедьова: И понеже подрежда... Ами, снегът не спря да вали. Имайте предвид, че навяванията, силният вятър, преспите, виелиците накараха така, че ние всъщност постоянно сме били точно на първокласните и магистралните пътища.
Водещ: Факт е, но в петък пак си имаше пласт сняг по магистралата.
Инж. Благовеста Дедьова: И понеже концентрацията на техниката беше основно приоритетно на главните пътища, действително някъде се случи някои пътища да бъдат малко по-късно обработени. Да се случи, примерно, да кажем, да заледят и тогава да се наложи да се слага вече по-скъпия химикал, не натриев хлорид, който действа до – 6 градуса, а съответно магнезиев, калциев, които наистина действат до – 15, но са силно агресивни, нарушават екологията, създават, така, неприятни условия, дори и по поддръжката на пътното легло. Да не говорим, че попадайки в...
Водещ: Добре де, все пак какво е обяснението, че не се изчиства до асфалт? Единствено това, че вали сняг ли? Защото наистина ставаше въпрос, до петък специално, за един, така, сериозен пласт, снежен, по магистралата.
Инж. Благовеста Дедьова: Значи, мога да ви кажа, че това са просто... някъде се е случило инцидентно, където са закъснели с обработката, и по-късно, когато се реагира, всъщност всичко...
Водещ: Не, целият път си беше така – от Търново до София, в петък.
Инж. Благовеста Дедьова: Петък ние пътувахме по този път, изпълнителният директор пътува по този път, мога да ви кажа със сигурност, че имаше отделни участъци, които бяха пропуснати, но целият път съвсем не е бил в такова състояние.
Водещ: Е, как? Аз пътувах от Търново до Троян и навсякъде си беше сняг.
Инж. Благовеста Дедьова: Освен това имайте предвид, че целият състав на национална агенция беше мобилизиран, всичките тези 72 часа, начело с председателя на Борда на директорите, с изпълнителния директор, с шефа на щаба, всички директори на областни пътни управления, пътноподдържащите фирми. Включиха се над 2100 машини, непрекъснато обработваха.
Водещ: Добре, работили сте на ръба на силите си, така да се каже, с цялата мобилизационна техника.
Инж. Благовеста Дедьова: Не, мога да ви кажа, че сме работили с пълния си капацитет, с ясната си отговорност в ситуацията и мога да ви кажа, че с някои дребни изключения, където имаше леко нестиковане и забавяне, 10-15 минути, и се създадоха някои условия за необработка, но по-късно всичко беше обработено. В интерес на истината трябва да ви кажа, че беше овладяна в цялата страна обстановката.
Водещ: Добре. Благодаря ви. Успех ви желая. Справихте се, но трябва да работите още. Това е препоръката на гражданите. Още...
Инж. Благовеста Дедьова: Аз ви благодаря за това.
Водещ: Далеч сте от истината.
Инж. Благовеста Дедьова: Благодаря ви за това, както и благодаря за обективната оценка на някои граждани, които действително казаха, че има участъци, които неоснователно се коментира, че не са обработени, както тази гражданка, която на Богров благодари и каза: „Извинете! И в двете посоки пътят е обработен. В момента просто колите се спират, за да бъдат пуснати само тези, които имат зимни гуми и са оборудвани с вериги.
Водещ: Добре. Благодаря ви много.
Инж. Благовеста Дедьова: Така че благодаря на активността на гражданите и на разбирането.
Водещ: Наистина трябва да бъде обективна оценката, но не бива да оставяме, така, на мира държавните служби, когато става въпрос за здравето и живота на хората. В случая най-добрият, така, най-добрата новина е, че нямаше жертви на замръзнали и катастрофирали хора с фатални последици по пътищата.