Миналата седмица в bTV се получи сигнал от жена, която е чакала линейка с часове и така не я дочакала. Жената е добре, заради това, че роднините й в крайна сметка я водят в болница. bTV провери случая.

Според приетите европейски стандарти Спешна помощ трябва да пристига на адреса на нуждаещите се до 10 минути. Защо обаче жената чака три часа, за да получи неотложна помощ? Подробностите от Поли Ботева:

Преди две седмици Ана Миленкова колабира в дома си. 78-годишната жена има клапа на сърцето и когато изпада в безсъзнание, близките й решават, че припадъкът може да е симптом на кардиологичен проблем.

"Изведнъж цялата ми тая страна, заляха ме, като люта чушка ми залютя и след това всичкото това не го усещах и лявата ръка и тия трите пръста и съм паднала. Помислих, че е инсулт”, разказа Ана Миленкова.

Роднините на г-жа Миленкова веднага звънят на спешен телефон 112.

„Ние изчакахме, мина един час няма линейка. Обадих се на 112, един любезен женски глас ми каза - не се притеснявайте, линейката е тръгнала, всеки момент ще дойде. Моят съпруг седи долу и чака, беше доста хладно, вече вечерта към 21.00 часа. Чакахме линейка вече още 40 минути. Позвъних втори път - „Госпожо, вашето съобщение е прието, изпратили сме го на Спешна помощ". Казвам добре изпратили сте го, но вече чакам два часа и никой не идва. А живеем в центъра на София. Какво ще стане, ако сме някъде в покрайнините?”, разказа Даринка Илиева, дъщеря на пострадалата.

Въпреки подадения сигнал още в 20.00 часа вечерта, три часа по-късно, линейка все още не е отишла на адреса на колабиралата жена.

„Имало е опит за изпълнение в 20:29, но поради струпване на голям брой адреси, екипът е бил отклонен за друг адрес. На смяна тогава са били 11 екипа, в този времеви интервал 20-23 часа има 77 адреса”, заяви д-р Румяна Колева, заместник директор на Център за спешна медицинска помощ.

Повикването на г-жа Миленкова е отложено и заради това, че е преценено като "не толкова спешно". В информацията на Бърза помощ никъде не пише, че госпожата е сърдечно болна и е припаднала.

„Не сме получили тази информация. Има записано стягане в сърдечната област и изтръпване на лява ръка. Нашите диспечери са инструктирани да записват дословно оплакванията от 112. Явно, че там не е записано това. Защо, не мога да кажа”, допълни д-р Румяна Колева.

След направената от нас проверка обаче стана ясно, че от телефон 112 са подали цялата информация за състоянието на г-жа Миленкова и именно диспечерът в Центъра за спешна помощ е записал само някои симптоми. Виновникът ще бъде дисциплинарно наказан. И въпреки това, закъснение от 3 часа при норматив 12 минути е недопустимо.

„Не, то просто няма никакво сравнение. Не става въпрос за никакви нормативи. Ние отдавна за съжаление сме се примирили с тази ситуация. Не е само г-жа Миленкова, има много други. На нощното дежурство имам 68 забавени адреси с различен период от време от 10 до 1 час”, каза още д-р Колева.


В крайна сметка, след три часа чакане, семейството на г-жа Миленкова отказва линейката. Роднините й сами водят жената на преглед.

„Щях да си замина. Ама айде не е страшно и да си замина. Ама, ако беше 20-годишно, ами ако беше 30-годишно, какво става? Затова се обадих да вземат отношение, все пак това е Бърза помощ, за това се плащат осигуровки, аз съм осигурена, защото съм първа група инвалидност, ама младите хора - за какво плащат?”, чуди се Ана Миленкова.