Самолет на японските авиолинии се сблъска с друг по-малък самолет и избухна в пламъци при приземяването си на летище „Ханеда“ в Токио. Петима души загинаха, а огнеборци и аварийни екипи в продължение на часове се бориха с пламъците от катастрофата.

„Случилото се категорично ще остане в авиационната история – и за съжаление, и за щастие, колкото и странно да звучи това. От една катастрофа си правим много изводи, а за първи път в историята такъв тип самолет катастрофира по този начин. Това е самолет от най-ново съвременно поколение – „Еърбъс“ А350. Може би само два модела самолети са направени изобщо по тези принципи и технологии“, коментира в „Тази сутрин“ пилотът Александър Богоявленски.

“Другият е „Боинг“ 787. Това са самолети с изключително голям процент композитни материали в своята конструкция. Няма как да не бъдат направени множество изводи от тази катастрофа – затова по какъв начин горят тези композитни материали”, обясни още той.

Пилотът добави и че това е първа самолетна катастрофа в Япония от много години насам, която е известна със своята подреденост и стриктно изпълнение на всички инструкции.

„Аз лично имам сериозни симпатии към Япония, дори изучавам езика и си позволих да преслушам комуникацията – вече има записи от това, което се е случило. Тя не издава признаци на суматоха, но при всички случаи можем да говорим за човешка грешка в този инцидент. Ще отнеме няколко години, за да разберем какво точно се е случило, но е ясно, че има нерегламентирано навлизане на пистата за излитане и кацане. Пътническият самолет, който е кацал, е бил с предимство“, коментира пилотът.

„Другата причина инцидентът да остане в историята е начинът, по който хората от борда са евакуирани. Този специален модел самолет се използва от всички останали авиокомпании основно за много далечни разстояния, тъй като към момента той е една от най-ефективните, най-олекотените и най-икономични машини“, обясни още той.

По думите му самолетът на японската авиокомпания е бил единственият в света с такава гъстота на седалките на борда поради факта, че се използва изключително за вътрешни полети.

„Представете си как 369 души, плюс екипажът, се евакуират за 90 секунди – защото това е стандартът в авиацията. Можем да поднесем своите адмирации към кабинния екипаж“, коментира Александър Богоявленски.

От този самолет няма никакви жертви. Причината за загиналите в другия е самият удар.

Според българския пилот вериха от събития е довела до инцидента, като в основата ще бъде комуникацията и някои грешни решения на екипажите – по-скоро на този в малкия самолет.

„За съжаление авиационната история се пише с кръв. Сещам се за сходен случай, при който самолет на „Еър Франс“ – отново „Еърбъс“ 340 преди години беше евакуиран по същия начин, но без да има сблъсък. Заради лошо време и мокра писта се озова в едно дере. Към 250-250 души бяха евакуирани в рамките на 90 секунди“, разказа Богоявленски.

Летище „Ханеда“ остава напълно затворено.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement