България е шестият най-голям износител на електрически велосипеди в Европа, като най-много произведени и сглобени у нас колела отиват за Германия, Румъния, Италия, Франция, Гърция и Полша. Това сочат данните на изготвеното от Института за пазарна икономика „Международно изследване и идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските МСП в избрани сектори“, което беше представено на съвместна видеоконференция с министерството на икономиката и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия

Най-бърз ръст в износа в периода 2014-2019 г. бележат велосипедите и мотопедите с помощен двигател. В тази група износът за 2019 г. възлиза на 196 млн. долара, а ръстът за петгодишния период е 12232%.

Данните не са учудващи, предвид  че страната ни беше класирана през 2019 г. на 12 място сред световните износители на велосипеди от сайта worldstopexтports.com.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

В своето изследване Институтът за пазарна икономика се е фокусирал изцяло върху възможностите за малкия и среден бизнес в 54 продуктови групи с идентифициран висок потенциал, обхващащи 22% от общия износ на България през 2019 г. и пазарите им в 27 страни.

Освен като водещ износител на електрически велосипеди на стария континент, страната ни изнася гъстометри, аерометри и други подобни плуващи инструменти, където е отчетено завишение в износа от 1398% между 2014 и 2019 г.

България и други страни от региона на Централна и Източна Европа бързо заемат пазарен дял в доставките на някои електрически съоръжения и компоненти, включително акумулатори, печатни платки, ел. нагреватели, като в този сектор основните конкуренти са доставчици извън ЕС, предимно Китай и други страни от Азия, показва докладът, представен от Лъчезар Богданов.

Страната ни също така се специализира в доставките на медицински и измервателни инструменти, като заема исторически сериозните позиции в развити индустриални страни като Швейцария, САЩ и Япония.

Снимка: iStock

Според изследването родните предприятия биха могли да се реализират успешно в страните съседки: в Румъния с продажба на части за машини и автомобили, в Гърция – със стоки, обслужващи домакинства и туризъм като мебели, осветителни тела и др., в Сърбия и Северна Македония – с машини, съоръжения, електроуреди, резервни части, акумулатори и др.

Сред добрите възможности за реализация на българските малки и средни предприятия са пазарите в Мароко и Тунис като бързоразвиващи се икономики, Израел, която има нарастваща интеграция с икономиките на ЕС, ОАЕ, Саудитска Арабия, Република Корея и Виетнам.

Според анализаторите от Института за пазарна икономика ефектът от пандемията COVID-19 се очаква да доведе до увеличаване на автономността на индустрията в Европейския съюз във връзка с намаляване на зависимостта от доставки от Китай, което от своя страна ще пренасочи към по-близки производители на изделия за крайно потребление, налагане на защитни мита за широк кръг от стоки с китайски произход, въвеждане на нетарифни ограничения, като например изисквания за безопасност, налагане на нови стандарти и др. 

Очакват се и промени в потребителските предпочитания като например увеличено търсене на велосипеди, средства за спорт и прекарване на свободно време, увеличено търсене на къмпинг екипировка и оборудване.