Получихме оплакване от автомобилни превозвачи, че кантарите за тирове на границите умишлено се манипулират. Според превозвачи това се прави, за да се плащат рушвети. Как мерят кантарите на КПП „Калотина”? Вижте история за един тир, един кантар, един шофьор и няколко държавни служители, разказана от Стоян Георгиев.

Бойко Младенов и Станислав Пешев имат транспортна фирма с няколко тира. Транспортират стоки предимно от и за Западна Европа. Предприемачите се свързаха с нас и заявиха, че шофьорите им са изнудвани на българските граници от служителите, които мерят камионите.

„Те просто си търсят конфликт, за да вземат пари.  Това не е един път и два пъти, това е постоянно. Това е постоянно и трябва да бъдеш рекетиран в собствената си държава”, каза Станислав Пешев, спедитор.

При поредния такъв случай хладилен камион на фирмата на Пешев, натоварен с ябълки от Италия, е забавен повече от 6 часа на КПП „Калотина”, защото при измерването от кантара на агенция "Митници" показва 1 тон претоварване. Според превозвача камионът е минал 4 чужди граници, без да има подобен проблем.

„В 3:10, 3:15 пристигнах на КПП „Калотина”. Премерихме всичките оси, но ми издадоха бележка само втора ос колко тежи. На въпроса, който зададох аз към служителката, ми каза: „Достатъчно е само на средната ос, щом имаш претоварване - другите няма смисъл да ги мерим”. Казах: „Няма претоварване, сигурен съм че няма. Мерен съм четири пъти, два пъти в Словения, два пъти в Хърватска”.  Вика: „Глобата е много сериозна. Значи на километър, момента сега ще ти кажа, 680 лева ти е глобата. Казвам ти го сега сериозно”, разказа шофьорът Георги Радев.

„Лошото ченге прави проблеми и доброто ченге идва и: „А, бе, нещо си ме търсил - да оправим нещата”, допълва Пешев.   

„Около в 3:45 ми се тропна на вратата. Едно младо момче вика: „Искал си да говориш с мен?” Викам: „Аз не ви познавам, как да съм искал да говоря”. Тя – „Казаха, че си имал проблем. Така, вика, като те гледам, мога да пусна и по-леката процедура - така, че да нагласим нещата”. Викам: „Колко да ги нагласим?” Вика: „181 лев. ”. За рушвет - това беше цялата уговорка.  

„Аз казах, че толкова пари не мога да дам, това са много пари. Това е бележката, която се върнах и е взех  - няма подпис, няма печат”, продължава разказа си той.  

„Ние сме си мерили кантарите, на вътрешен кантар всичко е наред. Тук се оказва, че има претоварване. Ние се питаме защо”, заяви Бойко Младенов.

Екипът ни отиде до кантара на „Калотина” заедно с предприемачите и засне със скрита камера това, което се случва. Служителите отказват да пуснат камиона на същия кантар с мотива, че подстъпите към кантара са асфалтирани.

-   Ако искате тука да се мери, изчаквате да изстине асфалта.
- Бъдете коректна да си го премерим. Значи не сте вие виновна, не е вашия колега, не е началникът виновен. Е, този мърляк, кантарът е виновен. Дай да го видим де.

-  Значи началника, говорих с него...
-  Значи началника не дава.

-  Не че не дава, просто каза на долния да го измерите. Кантарите са еднакви.
-  През нощта някой ваш колега се опита да направи далаверата. Като искате да бъдете коректни. Ние камиона ни не е с една ос, защо нямаме другите оси.

-  Може би.
-  Няма може би. Или мерим или не мерим. Виждам, че вашия кантар постоянно манипулира и показва 300 кг.

-  В момента кантарът не работи.
-  Кантарът показва 300 килограма!  

С очите си виждаме как дисплея на кантара, който по-рано през нощта е установил претоварване на камиона с ябълки, показа 300 кг. без на него да има каквото и да било. Служителите на агенция „Митници" отказват да качат камиона на същото съоръжение и предлагат мерене на друг кантар. Другият кантар показва само 100 кг. когато е празен.

Служителите на агенция „Митници” мерят общото тегло на камиона, а на специално съоръжение към същия кантар измерват и теглото върху всяка една ос поотделно.
Оста, за която по-рано е издадена глоба, отново е измерена с наднормено тегло. Но резултатите от меренето са нелогични.

При меренето на отделните оси камионът тежи 40 тона, а при меренето на общото тегло - 39 тона. Това означава, че сбора от теглото върху всички оси на камиона е с почти един тон по-голям общото тегло на същата машина. Превозвачите търсят обяснение за това сериозно разминаване.


„Това е проста математика. Тотала на осите показва един тон повече от тотала. Значи кантарът за тотала е един, за осите е друг. И не е нормално - значи не е коректен кантарът. Щом се събере тотала на осите, трябва да е равен на това, което е тотала”, заяви превозвачът.

- Сборът от всички оси трябва ли да е равен на общото тегло?
Иван Панайотов, началник на КПП „Калотина”: Не задължително. Не е задължително, колкото и абсурдно да е.

„Значи, на по-коректния кантар хванахме 1 тон разлика, а на другия щеше да е страшно и неслучайно го скриха другия кантар. Вие видяхте - той показваше 300 кг разлика без да работи, а втория показваше 100 кг.”, заяви Пешев.  

- Нормално ли е кантарът да показва 300 кг. без на него да има нищо?
Иван Панайотов, началник на КПП „Калотина”: За конкретния случай – там имаше ремонт. При преминаване на превозно средство, се отчита трептене. Тази разлика е предизвикана от трептение и неуспокояване. Кантарите са минали профилактика

„Това не е един път и два пъти, това е постоянно. Това е постоянно и трябва да бъдеш рекетиран в собствената си държава. Значи, този камион трябва да пътува от Италия до България”, заяви Младенов.

Според шефа на митническия пункт меренето само на една произволно избрана ос не е нарушение на регламента. Освен килограмите превозвачите се чудят защо камионът им е премерен в 3 часа, а глобата е издадена след повече от 6 часа.

„Значи, тази бележка, като ми я донесе шофьора, аз никога няма да му я призная. Всеки един финансов документ трябва да има подпис и печат. Като искаме да се правим на много коректни към държавата, в 3:07 ч. на него му е установено нарушението, в 3:08 ч. минути  на него трябва да му е излязло постановлението колко да плати. Край! А защо е излязло постановлението  в  9:41 ч. след безброй циганлъци”, категоричен е превозвачът.  

„Тука вече има пропуск. Това е грешка, наследена от стария софтуер на агенция „Митници”. Затова агенция "Митници" разработва нов софтуерен продукт. Тази нова система ще премахне тези слабости, които ги има в момента”, коментира Панайотов.


„ Ако са коректни, от такива такси ще влизат много пари. Българите, които не ги дават, ще ги въртим, за да се научат. Ето, това е корупцията в тази държава. Колкото и да я търсим на  дълбоко, тя започва на най-плиткото”, заяви още Бойко Младенов.