Бойко Младенов и Станислав Пешев имат транспортна фирма с няколко тира. Транспортират стоки предимно от и за Западна Европа. Предприемачите се свързаха с нас и заявиха, че шофьорите им са изнудвани на българските граници от служителите, които мерят камионите.
„Те просто си търсят конфликт, за да вземат пари. Това не е един път и два пъти, това е постоянно. Това е постоянно и трябва да бъдеш рекетиран в собствената си държава”, каза Станислав Пешев, спедитор.
При поредния такъв случай хладилен камион на фирмата на Пешев, натоварен с ябълки от Италия, е забавен повече от 6 часа на КПП „Калотина”, защото при измерването от кантара на агенция "Митници" показва 1 тон претоварване. Според превозвача камионът е минал 4 чужди граници, без да има подобен проблем.
„В 3:10, 3:15 пристигнах на КПП „Калотина”. Премерихме всичките оси, но ми издадоха бележка само втора ос колко тежи. На въпроса, който зададох аз към служителката, ми каза: „Достатъчно е само на средната ос, щом имаш претоварване - другите няма смисъл да ги мерим”. Казах: „Няма претоварване, сигурен съм че няма. Мерен съм четири пъти, два пъти в Словения, два пъти в Хърватска”. Вика: „Глобата е много сериозна. Значи на километър, момента сега ще ти кажа, 680 лева ти е глобата. Казвам ти го сега сериозно”, разказа шофьорът Георги Радев.
„Лошото ченге прави проблеми и доброто ченге идва и: „А, бе, нещо си ме търсил - да оправим нещата”, допълва Пешев.
„Около в 3:45 ми се тропна на вратата. Едно младо момче вика: „Искал си да говориш с мен?” Викам: „Аз не ви познавам, как да съм искал да говоря”. Тя – „Казаха, че си имал проблем. Така, вика, като те гледам, мога да пусна и по-леката процедура - така, че да нагласим нещата”. Викам: „Колко да ги нагласим?” Вика: „181 лев. ”. За рушвет - това беше цялата уговорка.
„Аз казах, че толкова пари не мога да дам, това са много пари. Това е бележката, която се върнах и е взех - няма подпис, няма печат”, продължава разказа си той.
„Ние сме си мерили кантарите, на вътрешен кантар всичко е наред. Тук се оказва, че има претоварване. Ние се питаме защо”, заяви Бойко Младенов.
Екипът ни отиде до кантара на „Калотина” заедно с предприемачите и засне със скрита камера това, което се случва. Служителите отказват да пуснат камиона на същия кантар с мотива, че подстъпите към кантара са асфалтирани.
- Ако искате тука да се мери, изчаквате да изстине асфалта.
- Бъдете коректна да си го премерим. Значи не сте вие виновна, не е вашия колега, не е началникът виновен. Е, този мърляк, кантарът е виновен. Дай да го видим де.
- Значи началника, говорих с него...
- Значи началника не дава.
- Не че не дава, просто каза на долния да го измерите. Кантарите са еднакви.
- През нощта някой ваш колега се опита да направи далаверата. Като искате да бъдете коректни. Ние камиона ни не е с една ос, защо нямаме другите оси.
- Може би.
- Няма може би. Или мерим или не мерим. Виждам, че вашия кантар постоянно манипулира и показва 300 кг.
- В момента кантарът не работи.
- Кантарът показва 300 килограма!
С очите си виждаме как дисплея на кантара, който по-рано през нощта е установил претоварване на камиона с ябълки, показа 300 кг. без на него да има каквото и да било. Служителите на агенция „Митници" отказват да качат камиона на същото съоръжение и предлагат мерене на друг кантар. Другият кантар показва само 100 кг. когато е празен.
Служителите на агенция „Митници” мерят общото тегло на камиона, а на специално съоръжение към същия кантар измерват и теглото върху всяка една ос поотделно.
Оста, за която по-рано е издадена глоба, отново е измерена с наднормено тегло. Но резултатите от меренето са нелогични.
При меренето на отделните оси камионът тежи 40 тона, а при меренето на общото тегло - 39 тона. Това означава, че сбора от теглото върху всички оси на камиона е с почти един тон по-голям общото тегло на същата машина. Превозвачите търсят обяснение за това сериозно разминаване.
„Това е проста математика. Тотала на осите показва един тон повече от тотала. Значи кантарът за тотала е един, за осите е друг. И не е нормално - значи не е коректен кантарът. Щом се събере тотала на осите, трябва да е равен на това, което е тотала”, заяви превозвачът.
- Сборът от всички оси трябва ли да е равен на общото тегло?
Иван Панайотов, началник на КПП „Калотина”: Не задължително. Не е задължително, колкото и абсурдно да е.
„Значи, на по-коректния кантар хванахме 1 тон разлика, а на другия щеше да е страшно и неслучайно го скриха другия кантар. Вие видяхте - той показваше 300 кг разлика без да работи, а втория показваше 100 кг.”, заяви Пешев.
- Нормално ли е кантарът да показва 300 кг. без на него да има нищо?
Иван Панайотов, началник на КПП „Калотина”: За конкретния случай – там имаше ремонт. При преминаване на превозно средство, се отчита трептене. Тази разлика е предизвикана от трептение и неуспокояване. Кантарите са минали профилактика
„Това не е един път и два пъти, това е постоянно. Това е постоянно и трябва да бъдеш рекетиран в собствената си държава. Значи, този камион трябва да пътува от Италия до България”, заяви Младенов.
Според шефа на митническия пункт меренето само на една произволно избрана ос не е нарушение на регламента. Освен килограмите превозвачите се чудят защо камионът им е премерен в 3 часа, а глобата е издадена след повече от 6 часа.
„Значи, тази бележка, като ми я донесе шофьора, аз никога няма да му я призная. Всеки един финансов документ трябва да има подпис и печат. Като искаме да се правим на много коректни към държавата, в 3:07 ч. на него му е установено нарушението, в 3:08 ч. минути на него трябва да му е излязло постановлението колко да плати. Край! А защо е излязло постановлението в 9:41 ч. след безброй циганлъци”, категоричен е превозвачът.
„Тука вече има пропуск. Това е грешка, наследена от стария софтуер на агенция „Митници”. Затова агенция "Митници" разработва нов софтуерен продукт. Тази нова система ще премахне тези слабости, които ги има в момента”, коментира Панайотов.
„ Ако са коректни, от такива такси ще влизат много пари. Българите, които не ги дават, ще ги въртим, за да се научат. Ето, това е корупцията в тази държава. Колкото и да я търсим на дълбоко, тя започва на най-плиткото”, заяви още Бойко Младенов.