"Всеки един човек, който е натоварен вече с отговорностите да управлява, знае, че ако не помни миналото или не го познава, той е обречен да го преживее отново. Така че, ние трябва да се поучим от грешките от миналото, евентуално тежкото наследство, което е оставено, за да се разбере какво трябва да се направи в най-бърз и оперативен порядък". Това заяви в студиото на "Тази сутрин" Емил Димитров - Ревизоро.
"Нуждае се държавата от ревизия", констатира той. "Европейските следователи и одитори, и ревизори, когато дойдоха в България, от ОЛАФ (...) установиха неколкократно увеличение на цените на договорите. За строителството на пътищата. Съмнения за уговорени търгове. Един кръг хора, които се явяват и като възложители, и като изпълнители, и като супервайзъри с имена."
"Това означава, че цялата тръжна процедура е уговорена от началото, да се пропуснат дадени виадукти, разширения, платна, които после да се доплатят. Това беше проблем, който рефлектира и в самия Европейски съюз, защото Европейската инвестиционна банка безрезервно е приемала нашите отчети. Тоест, виждаш, че пътят е за 15 милиона, дават ти го за 30, ти го приемаш. Така че, имаше много големи проблеми. Между другото, избяга от вниманието на българската общественост, че тук дойдоха четирима следователи, а не както са двама обикновено", заяви той.
Според него по-големият проблем в страната ни е, "че непрекъснато твърдим, че разкриваме и работим по такива случаи, а се оказа, че те са ни подавани от чужбина, т.е. нашето собствено участие(...) Но това, което беше най-интересното, което казах, че избяга от обществеността, от погледа им, беше, че единият от тези следователи, който е изпратен, всъщност е съдия, който е от една бивша социалистическа република, който много добре знае какви са порядките у нас, така че трудно би могъл да бъде излъган.
Другият беше едно име, което е легенда в света в борбата с корупцията и с мафията, т.е. това е господин Роджеро Перуджини, генерал Перуджини. Човек, който е бил шеф на полицията в Сицилия, който е създал службата за борба с мафията в Италия, създал е няколко служби в постсъветски републики, бил е дългогодишен представител във ФБР на Европа, на Интерпол, във Вашингтон, и този човек го изпратиха тук, защото той, уверявам ви, в разговорите с него той поименно знаеше всички наши изпълнители на пътища, всички наши кръгове, които се занимаваха със злоупотреби".
Димитров уточни, че от ОЛАФ са разследвали основно "злоупотребите с еврофондовете, причините, предпоставките (...) А там бяха най-видими. Между другото, там останаха съмненията, че едни и същи хора се явяват и като възложители, и като подизпълнители. Те имаха цели таблици, на които беше ясно кои от фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в извънработно време приемат собствената си работа в частна фирма. Тоест всичко това беше ясно. Проблемът беше какво предстои. А предстои оправяне на всички проблеми, които са създадени, защото не може с една лека ръка да се дадат новите пари. Примерно, аз имам доклада на г-жа Меглена Плугчиева, заместник министър-председател, до премиера, в който се казваше, че ще бъдат създадени нови структури, нови одитни пътеки, архивните помещения ще увеличат и ще бъдат обучени кадри. Обучените кадри ще бъдат за четири дни. Не може един човек, който го взимаш от улицата, назначаваш го на срочен договор и за четири дни той да стане експерт във всичко, свързано с еврофондовете".
"Сегашният доклад, който е, той дава рамката, т.е. Европа искаше да бъде уверена, че в България ще има адекватни мерки спрямо тези, които злоупотребяват с фондовете. Развитието на доклада беше в три посоки. Едното е - спират мониторинга или пък продължават до другото, а третото беше изобщо за предпазна клауза. Ние сме на второто, продължава се мониторинга, т.е. доверието все още не е в пълен размер (...) Между другото ОЛАФ е административна структура, тя само дава мнение. Политическо е решението да се спрат парите, да се пуснат парите. Те изразяват становище", обясни още Димитров.
"Каквато и политика да управлява, и да предлага, и да обещава който и да било, тя се прави с пари. В момента финансовото състояние на държавата изобщо не е добро. И какви са източниците на средства? Едното е да пуснем печатницата за пари. Ясно е, че няма да стане. Другото е да се оптимизира държавната администрация, т.е. Агенция "Митници" и приходната агенция да бъдат мотивирани да работят по-добре и събираемостта да нарасне. Но това също е в определени размери, това не може да е до безкрай. И третото е вече пари отвън. Пари отвън могат да дойдат от Световната банка, МВФ. Те не могат да дойдат. . . тези, които вече ни се полагат", каза още той.
Що се отнася до методите за преборване с лошите практики, Димитров заяви: "Има една структура, която се казва АФКОС. Тя е създадена преди много време в България и тя трябва да контролира цялото това разходване на средствата, тази координация между служби и институции, прокуратура, съд, следствие, МВР, заинтересовани ведомства, оперативни програми, хора, които се занимават. Тя не работи. Тя тепърва набира данни. Тоест това, което ние са ни го искали, винаги сме го обещавали, че ще го свършим, но засега не сме".
Димитров подчерта, че този път наистина ще има разследване и ревизия – основно, защото познава Бойко Борисов. "Ние сме се познавали, преди той да бъде главен секретар, преди аз да бъда директор на митниците (...) Поста си директор на митниците аз дължа на г-н Бойко Борисов, който въпреки съпротивата на лобито около тогавашния премиер успя да наложи аз да бъда този, който да е директор на митниците. Затова и после той безрезервно ми помагаше, направихме мобилни групи, направихме един преглед на най-корумпираните служители, за да ги уволним. Между другото, и до ден днешен питат за тия 100 - 150 души уволнени митничари, а никой не пита за тия 3800, които на безсрочни договори съм назначил като държавни служители и по трудови правоотношения. Мобилните групи тръгнаха с изрична заповед, с меморандум, подписан от г-н Борисов".
"Ние имаме еднакви дори врагове с него. Навремето хората, които играеха срещу мене, после тези хора играеха срещу нещо, когато той оповести снимките от едно яхтено парти (...) Това бяха хората, които не позволиха на Цветан Цветанов да стане на избираемо място депутат 2005 г. И това бяха хората, които след като отстраняваха всички, които могат да бъдат полезни на премиера, тогавашния, сега в крайна сметка забиха ножа в гърба и на собствения си началник, т.е. провалиха и премиера", каза Димитров.
"Без смяна на лицата няма да се мине. Най-малкото защото много от тях са натрупали негативи, констатира още Димитров. Той обаче отрече да е имал разговор с Борисов да бъде назначен за шеф на митниците.
Според него промени трябва да има в "приходните ведомства, също така всички структури, които са свързани с усвояването на еврофондовете, и то не чрез съкращения, уволнения или наказания там, а обратното - правене на пълен анализ кои са причините и предпоставките, които ни пречат, за да можем да убедим Европа, че работим в правилната посока. И после не те да ни сезират нас за нарушения, а ние тях, да обясняваме ние какво сме направили и какво сме установили, и колко хора са наказани за това нещо, и как в бъдеще няма да се случи. Защото ние имаме глава "Правосъдие и обществен ред" и сега говорим по нея, но нямаме глава "Корупция и облагодетелстване с еврофондове".
Димитров заяви още, че контрабандните канали от 2001, 1997, от 2005 продължават да действат и сега. "И цигари има без бандероли по улиците, и алкохол, и горива. Тези неща ще трябва да бъдат променени".
"България е малка. Всички сме учили в една детска градина, в едно училище, хората се познават. За мен беше много странно, когато след години утрепаха дори Самоковеца, и те попитаха агенция "Митници" какво знаете за него, неговите фирми, и те казаха - ама, ние не знаем нищо за този човек. Цяла България знаеше, но те не знаеха. Тоест, има едни наслагвания, които трябва да се изчистят. В никакъв случай не трябва да има драстични уволнения или т.н. Ето, аз ви казах - от 4 хиляди души навремето, ние уволнихме 150 човека. Няма и един процент, няма половин процент", допълни той.
Кой е виновен? "Понякога и МВР има своята грешка, без да ги нападам, и ДАНС, когато си избират много лесни врагове, за да могат бързо да ги отстранят. Понякога си избираме слаби противници, за да се покажем много силни и много мощни. Проблемите са много по-дълбоки, те опират от самото финансиране на политическия елит, от провеждането на тези скъпи предизборни кампании, от толерирането на хора, които е ясно, че още по време на югоембаргото са правили злоупотреби, а сега изведнъж казват - ама, ние сме силно впечатлени от тяхната автобиография. Ами, продължавайте да сте впечатлени", каза Емил Димитров.
"Приходните администрации трябва да заработят много ефективно, трябва да бъдат мотивирани. Всички институции, свързани с усвояване и с привличането на парите от еврофондовете, защото това са истинските пари, които са за нас, и също така разговорите със Световната банка и Международния валутен фонд. Това са външните източници. Вътрешните означава да се спрат много голяма част от разходите, което неминуемо ще стане, защото ние не можем да поемем всички разходи", каза той.
Според него рисковете пред Борисов са да го натоварят „със свръхочаквания, да очакват от него за три дни да направи нещата, да очакват от него да не съкращава разходи в публичния сектор, а той трябва да ги съкрати. Очакванията от него са в момента, в който го изберат, на другия ден да потекат милиардите от Европейския съюз, а това е процедура, не може да стане веднага. Очакванията са капани".
"Капаните са това, че много голяма част от тези хора, които преговарят, са назначени от друга политическа сила. Не е сигурно, че те ще провеждат неговата политика", добави Димитров. "Между другото, тук искам само един анонс да дам с Америка. Аз не съм чуждопоклонник, но там президентът, когато го назначат, те за президентска република, разбира се, може да смени до 10, до 20 хиляди души, за цялата държава това е нищо. Но голяма част, включително посланиците по места, които са назначени от Конгреса и т.н., Държавния департамент, те казват - за нас е въпрос на чест, когато дойде нов президент, ние всички да си депозираме оставките, той да прецени дали да останем да провеждаме и неговата политика или да ни махне".
"Всички, свързани с еврофондовете трябва да си подадат оставката (...) което не означава, че непременно трябва да бъдат приети...Ръководители на оперативни програми и звена в съответните регионални министерства. Трябва да си дадат оставката всички, които са в Министерството на финансите и са свързани с това, като казвам - не да напуснат, а трябва да дадат възможност, ако новият министър примерно има желание по друг начин да прави нещата, да може да го направи, а не да се бори шест месеца само с Кодекса на труда и със съдилища и т.н. Защото те му ядат ефективно време, което за тях може да е полезно, но е вредно за държавата", препоръча той.
Като оценка за Борисов, Димитров каза: "Той на най-възловото място е бил, всички разработки, всички СРС-та са били подписвани от него, те са били на неговото бюро. Заедно сме ги чели някои от тях. По някои от тях сме взимали решения да се действа по един или по друг начин. Значи, в това, че той има яснота, не се съмнявайте. Проблемът е друг. Изкуството да управляваш е изкуство да разпределяш отговорности. Той не може да свърши работата на всички останали. Той ще разпредели отговорността на хора, които, дай Боже, да се справят с вменените им задължения и те да не го провалят".
"За него нямам съмнения, но той ще даде и на други хора. Но това е начинът, така се управлява една държава, не може сам човек да свърши всичко. Той ще си има министри, министрите ще си имат заместници, ще има директори на агенции, ще има програми. Лошото е, че ще бъде натоварен със свръхочаквания, веднага ще чакат от него, а той не е в състояние да задоволи тези изисквания. Но лично на него, той е работохолик, мисля, че желание не му липсва", обобщи Димитров.