Виена е един от възможно най-добре уредените градове в транспортно отношение в цяла Европа. Репортерът Антон Хекимян и операторът Борис Пинтев опитаха да разберат каква е причината за това и възможно ли е у нас да бъде изграден завод за мотриси, по подобие на този в австрийската столица.
Трафикът във Виена тече кротко като хубавия син Дунав и изглежда нищо не може да наруши обичайни му ритъм, дори и в натоварените делнични дни.
Виена е една от европейските столици, които най-лесно могат да бъдат сравнени със София, но само като общи параметри. Например, половината от виенчани предпочитат градския транспорт или колелото пред личния автомобил.
С мобилността в столицата на Австрия се заминава една от най-големите фирми в този бранш. От проектирането и изграждането на влакчета за метро и трамвай до цялостните системи за контрол на трафика.
"Хората предпочитат публичния транспорт пред личния по три причини – сигурност, възвращаемост и бързина на транспорта, а бързината означава добре свързана система в целия град и ние вярваме, че клиентите ни от община Виена имат най-добрия клас от нови коли и системи за контрол на трафика”, каза Арнулф Волфрам, гл. изпълнителен директор "Транспортни системи”.
По идея на главния архитект на нашата столица подобен завод би бил необходим и на София, предвид остарелия парк на мотрисите.
"Ние знаем, че глобалната криза засяга много отрасли. В този момент финансирането на проектите за инфраструктура са много скъпи и голямо перо за бюджета на общините. Но ние имаме екипи, които могат да консултират клиентите от България и така да се стигне до споразумения”, каза Волфрам и допълни: "Ние имаме манифактури не само тук и в други места по света. Когато правиш нещо подобно локализацията на един подобен завод е от значение, но вярвам, че ако имаме инвестиция в България, тя ще бъде печеливша.”
Подобен завод, макар и във Виена, не работи само за нуждите на австрийската столица. Тук се сглобяват мотриси за Берлин, Осло, а скоро готови влакчета ще пътуват и за Корея.
Мотрисите се проектират от инженери на фирмата. Всяко завинтване на болтче дори е планирано така, че едно изцяло завършено влакче от например три мотриси да се плъзне по релсите на четвъртия месец.
"Ние вярваме, че опитът на Виена може да бъде приложен и в други градове. Съобразявайки се със спецификите на публичния транспорт, който до голяма степен се опира на трамваите и метро системата, първата стъпка би била да се развият първо те. Знам, че метрото е много по-удобно, но ако се прилага опита на Виена, първо трябва да се внедри трамвайната система. Първо е по-лесно, второ - по-евтино”, обясни Волфрам.
Метро и трамвайната система, комбинирана със система за контрол на трафика, която включва и регулацията на повече от 1000 светофара, прави Виена града с най-малко задръстване.
Да се надяваме поне освен отпадъците, които се стичат по Дунава от развитата част на Европа, към България да потече и малко от опита на Австрия.
Трафикът във Виена тече кротко като хубавия син Дунав и изглежда нищо не може да наруши обичайни му ритъм, дори и в натоварените делнични дни.
Виена е една от европейските столици, които най-лесно могат да бъдат сравнени със София, но само като общи параметри. Например, половината от виенчани предпочитат градския транспорт или колелото пред личния автомобил.
С мобилността в столицата на Австрия се заминава една от най-големите фирми в този бранш. От проектирането и изграждането на влакчета за метро и трамвай до цялостните системи за контрол на трафика.
"Хората предпочитат публичния транспорт пред личния по три причини – сигурност, възвращаемост и бързина на транспорта, а бързината означава добре свързана система в целия град и ние вярваме, че клиентите ни от община Виена имат най-добрия клас от нови коли и системи за контрол на трафика”, каза Арнулф Волфрам, гл. изпълнителен директор "Транспортни системи”.
По идея на главния архитект на нашата столица подобен завод би бил необходим и на София, предвид остарелия парк на мотрисите.
"Ние знаем, че глобалната криза засяга много отрасли. В този момент финансирането на проектите за инфраструктура са много скъпи и голямо перо за бюджета на общините. Но ние имаме екипи, които могат да консултират клиентите от България и така да се стигне до споразумения”, каза Волфрам и допълни: "Ние имаме манифактури не само тук и в други места по света. Когато правиш нещо подобно локализацията на един подобен завод е от значение, но вярвам, че ако имаме инвестиция в България, тя ще бъде печеливша.”
Подобен завод, макар и във Виена, не работи само за нуждите на австрийската столица. Тук се сглобяват мотриси за Берлин, Осло, а скоро готови влакчета ще пътуват и за Корея.
Мотрисите се проектират от инженери на фирмата. Всяко завинтване на болтче дори е планирано така, че едно изцяло завършено влакче от например три мотриси да се плъзне по релсите на четвъртия месец.
"Ние вярваме, че опитът на Виена може да бъде приложен и в други градове. Съобразявайки се със спецификите на публичния транспорт, който до голяма степен се опира на трамваите и метро системата, първата стъпка би била да се развият първо те. Знам, че метрото е много по-удобно, но ако се прилага опита на Виена, първо трябва да се внедри трамвайната система. Първо е по-лесно, второ - по-евтино”, обясни Волфрам.
Метро и трамвайната система, комбинирана със система за контрол на трафика, която включва и регулацията на повече от 1000 светофара, прави Виена града с най-малко задръстване.
Да се надяваме поне освен отпадъците, които се стичат по Дунава от развитата част на Европа, към България да потече и малко от опита на Австрия.