Петнайсет града у нас имат електротранспорт, но в някои от тях са "вдигнали мерника" на екологичните превозни средства. Дизел или електричество – репортаж на Стоян Георгиев.

Общински тролейбуси срещу частни автобуси. Такава конкуренция има по улиците на Плевен от една седмица. Освен пълно припокриване по три от основните линии, частните рейсове возят с 10 стотинки по-евтино от общинските тролеи.  60 срещу 70 стотинки.

Плевенската тролейбусна фирма е едно от малкото публични дружества за градски транспорт в България, което печели. До миналата седмица тролейбусите представляваха 90% от обществения транспорт в града.

Решението на общината да конкурира собствения си електротранспорт изкара служителите на Тролейбусен транспорт на протест. От своя страна граждани направиха кампания за спасяване на тролеите във Фейсбук. Хората по спирките също се чудят защо не се обновява екологичният транспорт, а се залага на дизел.

"Това, което е решил общ съвет и аз съм гарантирал, е да гарантираме на хората с увреждания, на трудноподвижните и на тези, които са с колички да могат да използват публичен транспорт. Става въпрос за един курс на час, при положение, че тролеи има по 15-20 курса”, обясни кметът на Плевен Найден Зеленогорски.

Сблъсъкът на интересите на частната и общинската фирма поставя въпроса, защо автобусите подбиват тролеите с цената на билета.  

"Във всички случаи това не е реалната цената? Разходите за поддръжка на тролейбусен транспорт не са много високи и е съвсем конкурентоспособен, когато се постави при равни условия. Казваме при равни условия”, коментира инж. Ангел Несторов.

Управителят на Юнион Ивкони Ивайло Константинов заяви за bTV, че обмисля да изравни цената на автобусите с тази на тролеите - 70 ст. Константинов призна, че подобна практика за дублиране е странна и за самия него, защото тролеите по основните линии се движат на интервал от пет минути и така автобусите му остават празни.

Остава ли електрическият транспорт приоритет за Плевен?      

"Община Плевен работи категорично за това общинската фирма „Тролейбусен транспорт” да бъде налагана на пазара и не случайно нашата идея с Министерството на транспорта е да получим 24 млн. по ОП „Транспорт". Всички тези пари ще бъдат използвани за тролейбусен транспорт. За евентуалното закупуване на 20 нови тролея”, обяви кметът Зеленогорски.

Според правилата на Европейския съюз предвидените средства се отпускат само за общински дружества за градски транспорт.

"За съжаление няма такъв регламент, който защитава тролейбусния транспорт. Всичко е в ръцете на добрите намерения на общината. Имаме вече случаи, където тролейбусния транспорт е закрит поради тези причини.

В Казанлък мрежата е закрита преди повече от десет години. От няколко месеца тролейбуси няма и във Велико Търново и Габрово. Част от общинските тролеи на старата столица вече са нарязани на скрап. На тяхно място вече оперират частни автобуси”, коментира инж. Ангел Несторов.