Кампанията за за евровота мина и под знака на ожесточени опити за дезинформация. Имаше ги във всяка европейска държава, в която през последните три години се провеждаха избори. Има ги и в тази кампания за гласа на европейците.

Най-разпространените фалшиви новини бяха: ЕС се разпада! Брюксел диктува! Европа се ислямизира! 

„Ние бяхме единствените, които можехме да попречим на лъжите, които се появиха. Сгреших, че запазих мълчание в този важен момент”, разкрива Жан-Клод Юнкер.

„Има вълна от дезинформация и реч на омразата, които са насочени към Европа, но ние не живеем с илюзията, че това може да се реши от Брюксел”, смята обаче Маргаритис Схинас, говорител на ЕК.

Месец преди европейския вот информации в социалните мрежи провокираха нелицеприятни събития в Солун. Източникът им остана неизвестен. 

„Това е резултат от една напълно фалшива информация, че ще има масово събиране на границата и че тя ще бъде отворена, за да могат мигрантите в Гърция да продължат по пътя си към Европа”, разказва Милтиадис Клапас от Министерство на миграцията в южната ни съседка.

Същия месец друга новина от доклад на Обществото за немски език провокира германците заради различно тълкуване: „Мохамед – най-любимото име в Берлин".

„Съзнателно бе създадено впечатлението, че едва ли не Берлин вече е мюсюлмански. Това е типичен пример за създаване на страхове е паника”, смята Луц Кинкел, който ръководи Европейския център за свобода на печата и медиите.

Снимка: btvnovinite.bg
Директорът на Европейския център за свобода на печата и медиите е убеден, че фактите и журналистическите разследвания са най-добрият антидот срещу дезинформацията. Забелязва обаче и друга тенденция.

„Образът на журналистиката като „враг" е част от мобилизацията на популистите. С тази теза можеш да мобилизираш и да насочиш хората къде да излеят агресията си. Това видяхме в Кемниц, това виждаме и при жълтите жилетки, както и при други случаи в Европа. Мобилизирането става много бързо и показва колко добре организирани са крайнодесните и популистите в мрежата”, убеден е Кинкел.

От организацията настояват да има европейски комисар, който да защитава свободата на медиите и медийния плурализъм - съставна част от демократичното общество. 

Остава обаче отворен въпросът какъв процент от гласовете ще спечелят популистите, които се организираха добре в социалните мрежи.