2000 изключително трудни километра през 5 планини – това очаква над стоте състезателни машини, които се включиха в петото издание на международния офроуд маратон Balkan Offroad Rallye. Надпреварата, позната доскоро като Balkan Breslau Rallye, официално стартира този уикенд от сърцето на София, а вече стигна и сърцето на България с четвъртия си етап на изток от Старосел. Състезанието традиционно се провежда в два състезателни класа – екстремният клас е класическият за Breslau Poland тежък офроуд маратон, където участниците трябва да се справят с изключително пресечен терен и тежки препятствия – реки, блата, скали, използвайки своите лебедки и други помощни средства, а „крос кънтри” класът е в популярния рали-рейд формат, познат ни от маратони като рали „Дакар”, където царуват скоростта и навигационните умения.
Точно вторият клас на Balkan Offroad Rallye привлича вниманието с поне три сериозни причини за верни и нови автомобилни фенове:
От всичко по малко
Разнообразие може би е най-верният избор, ако се налага да опишем Balkan Offroad Rallye само с една дума. Започваме от участниците – в надпреварата тази година се включват 104 състезателни машини от цяла Европа. Наред с нациите, палитрата е пълна и в самия тип превозни средства – мотоциклети, ATV-четириколки, SSV-бъгита, 4х4 автомобили, а за първи път в родната история и камиони. В марките разнообразието е огромно – типичните Jeep, Mitsubishi, Suzuki, Mercedes и Opel се допълват от Dacia, Toyota и дори модифициран миникемпър на VW. Трасето също предлага вариативност – първият етап от София до Боровец беше сравнително лек, а третият до Старосел буквално „изцеди силите“ на участниците. Неслучайно и повредите бяха обичайна новина около повечето екипажи, а едва тепърва предстои най-тежкият маратонски шести етап до Черноморието. Финалният лагер ще е на брега в Шкорпиловци, където на 26 септември, след зрелищен финал на самия плаж, ще е и церемонията по награждаването на победителите.
Изберете българското
Не, не става дума за името, макар разликата между Breslau Rallye и Balkan Offroad да е осезаема. „Време е вече българската версия да се сдобие с по-голяма идентичност по ред причини – все по-големия интерес от страна на български състезатели и фенове, фактът, че се провежда в България и е създадено от българи. И е един прекрасен начин да представим нашата родина пред света, защото това не е просто едно рали, а голяма интернационална и мултикуклтурна среща на стотици хора от цял свят на нашата територия. Плюс един личен сантимент от моя страна – именно Balkan Offroad Rallye се казваше и надпреварата, която организирах през вече далечната 2007 година, когато още бях само състезател в Breslau и която за първи път привлече многобройни участници от чужбина в България”, споделя в скорошно интервю главният организатор на надпреварата Александър Ковачев, който стои и зад полското Breslau – офроуд рали с над 22-годишна история.
Ковачев е прав за родните участници – българските екипажи са над 10 в различните класове, сред които личат имената на участника ни в „Рали Дакар” и лидер след трети етап Петър Ценков, победителите в миналогодишното издание на състезанието Десислав Славчев и Маргарита Стайнова, временните водачи преди третия етап Ивайло Върбанов и Георги Антов, както и екипажите на Милен Милев и Тодор Тиролски и Димитър Ничев и Румен Ангелов които за момента се движат в първата десетка на неофициалното класиране. При ATV-четириколките Васил Томов продължава с доброто си каране и все още води пред швейцареца Паскал Тройон и французина Кевин Шену. За разлика от класа на камионите, в екстремния клас също имаме роден екипаж, но за съжаление Свилен Максимов и Делян Димитров все още не могат да намерят правилното темпо и изостават далеч след призовите места. В класа на SSV-бъгитата първото място в неофициалното временно класиране отново е за българи – Цанко Цанков и Зорница Тодорова уверено водят пред миналогодишните победители Леа и Филип Готие от Франция.
С други думи, интригата в ралито е сериозна и току-виж съвсем заслужено българи да вдигнат трофеите в повече от един клас на Balkan Offroad Rallye 2015.
Знае се само, че нищо не се знае
За последно остава интригата. Колкото и подготвен да е екипажът, колкото и тунингована и подсилена да е машината, колкото и благосклонно да е времето, в офроуд състезанията няма нищо сигурно. Точно затова всяко едно подобно състезание е интересно до последната минута – пресечени терени, изненадващи дъждове и паднали препятствия, технически повреди, шофьорски или навигаторски грешчици, буквално всичко може да се случи и да осуети първоначалния план. Примерите от последния етап са изключително много – поставете се например на мястото на Леа и Филип Готие, които бяха основни претенденти при SSV бъгитата, но счупиха последователно и двата диференциала на своя Поларис. Ами два от най-силните български тима в крос-кънтри класа – още на старта на третия етап Мицубишито на Ивайло Върбанов и Георги Антов отказа и трябваше да загубят доста време за ремонт, точно както и сочените за фаворити Десислав Славчев и Маргарита Стайнова. Десо и Марги скъсаха кормилна щанга малко след старта и, вместо да застрашат водачите, се върнаха в „бокса“.
Времето през септември също е под въпрос – падат свлачища, дървета, насипи, става ту топло, ту студено, ако вали страдат моторите и ATV-тата, ако е сухо и се вдига прах – всички. Няма как да се предвиди каквото и да е, което пък е в плюс за феновете. Интригата остава за събота на плажа в Шкорпиловци.