Социологията се разболя от една болест, които медиите и обществото виждат като манипулация, но болестта, от която страдат данните, не е манипулация, а евтинджос. Това заяви социологът Андрей Райчев по време на дискусия за Състоянието на българската социология в предизборната ситуация, цитиран от БГНЕС.
Той разпозна влошаването на качеството на данните от проучвания като начин на съществуване за някои агенции. Така с лъжи към клиентите си се изкарват пари.
При сериозните агенции проблемът е в евтинджоса, който се отразява на предизборните прогнози, смята социологът и даде за пример ГЕРБ, които не са разположена равно в различните етажи на обществото. Райчев обясни, че е достатъчно са се заобиколят селата, което става по естествен път в едно телефонно изследване, за да се получат изкривени данни.
Попитан дали социолозите лъжат социологът Кольо Колев заяви, че се лъже колкото и при всяка друга професия - едни лъжат и се късат, други се опитват да бъдат почтени. „Дълбокото ми убеждение е, че както лозунгът, че са маскари всички политици не е верен, така и не е верен по отношение на всички социолози”. По думите му няма съмнение, че електоралните проучвания влияят, иначе нямаше социолозите да бъдат ухажвани в предизборните периоди, нямаше да им се предлагат сериозни пари за да накланят везните.
Тънкостите на професията е как разбираш получените цифри, какви въпроси задаваш, какви капани си заложил, допълни Андрей Райчев. Майсторлъкът на социолога не е толкова в събирането на данни, а тълкуването и умението да види числата, категоричен бе той.