Теснолинейката, която се извива по железния път през долини и клисури в Югозападна България, е единственият спасител за околните села, но може да се изправи пред съкращенията, готвени от правителството в България, което се опитва да модернизира държавните железници. Така започва репортаж на „Ройтерс” за теснолинейката от Септември до Добринище и състоянието на БДЖ.

„Корупция и лошо управление от години спъват държавните железници, които са сред най-неефикасните в Европа, докато работници са хващани да крадат гориво от локомотивите. Много линии не са променяни значително след падането на комунизма през 1989 г. въпреки резкия спад на населението”, пише агенцията.

Подобренията в БДЖ могат да помогнат за туризма и икономиката, но планът за реформа в железниците може да доведе до съкращаване на 1200 работни места.
Снимка: Reuters

Но линията Септември-Добринище, през която някога е минавал основен път на траките, отдавна е основна част от живота на местната общност. „Когато „Ройтерс” пое на път по живописния маршрут, пътниците, които срещна като непознати, скоро говореха и се смееха заедно”, пише агенцията.

„Ако правителството спре този маршрут, голяма част от живота в тези малки, отдалечени села постепенно ще спре”, казва Дочка Иванова, една от жените във влака. „Това ще бъде бедствие за региона казва пенсионерката, докато други около нея носят големи торби с бутилки мляко – едно от малкото препитания в региона.

Тя обаче може да се изправи пред съкращенията, готвени от правителството в България.
Снимка: Reuters

Местните са ужасени от възможността влакът да бъде заменен от автобус. „Влакът е единствената възможност за хората от няколко села. И говорим за бедни хора, чийто единствен приход е млякото, което продават от своите една или две крави”, допълва Иванова. „Те трябва да пътуват, за да продадат млякото и да купят основни продукти, за да оцелеят”, казва жената и добавя, че по тези места така се живее от десетилетия.

Грешни решения

България преживя бърз икономически растеж, след като се присъедини към Европейския съюз през 2007 г., но голяма част от инфраструктурата в страната е в много лошо състояние, пише „Ройтерс”. Подобренията в БДЖ могат да помогнат за туризма и икономиката, но планът за реформа в железниците може да доведе до съкращаване на 1200 работни места.

Снимка: Reuters

Реформата е чувствителна, пише агенцията и обяснява, че БДЖ е един от най-големите работодатели в страната с над 20 000 души персонал, но загубите му са скочили на 51 млн. лв. през миналата година от 9 млн. лв през 2013 г.

Няколко правителства избягваха модернизацията, а през годините са били взети и много грешни решения, коментира агенцията. „Ройтерс” цитира шефа на БДЖ Владимир Владимиров, според когото наред с грешните решения, железниците са станали жертва на непоследователни политики.

Снимка: Reuters

„За държавата железниците не са били приоритет. В същото време структурата на населението, както и товарните маршрути се промениха. Това не беше взето предвид и системата не се адаптира към новите реалности”, обясни той.

Световната агенция обръща внимание на ниските заплати на служителите и на бавната скорост на влаковете. Но отбелязва, че има няколко добри новини за БДЖ – възможността страната да получи средства от ЕС за подобряване и на железопътната инфраструктура. Освен това е възможно до края на годината България да открие първата си високоскоростна връзка между Пловдив и границата с Турция след години забавяне, пише още „Ройтерс”.

Снимка: Reuters