Това показва анализ на Евростат, който обхваща тенденциите на пазара на базата на 5-годишен период.

Ръстът при продажбите на коли у нас е 19 на сто. След България се нареждат Словакия (плюс 18 на сто)и Полша (плюс 17 на сто).

Само през миналата година са били продадени около 20 000 нови автомобила. По последните данни на европейската статистика у нас се падат около 400 автомобила на 1000 души. Това обяснява и защо трафикът става все по-интензивен и труден за овладяване, особено в по-големите градове.

Димитър, в чието семейство всеки личен има автомобил, казва, че това не е пример за безразсъдно колекциониране, а доказателство за нарастващия брой регистрирани коли и обяснение за бавното придвижване в големия град в час пик.

Деян също има принос към ръста в продажбите на автомобили у нас. Откриваме го в автокъща, докато избира не една, а няколко коли. Превърнал е това в свой бизнес. Купува оттук на ниски цени и ги продава в родния му Пирот. Ниските цени и краткото разстояние до Сърбия се оказали печеливша формула.  

"Цената е основната причина, а вносът от други страни би направи разходите още по-големи", казва той.

Стоян Стоянов, който е управител на автокъща не отрича, че продава повече през последните години, но печалбата е намаляла драстично.

В анализа на Евростат няма данни за процента на старите автомобили над 10 години. А по родните пътища могат да се срещнат и много стари, и такива, произведени през миналата година.

Един от триковете, за да се продаде по-лесно стар автомобил, се крие в километража. „Много автокъщи връщат километражите на автомобилите, включително и в Германия, но това много лесно може да се хване”, признава Стоянов.