Багери са започнали да събарят хангарите на признатото за паметник на културата военно летище „Божурище” в столицата. Вече са разрушени един от хангарите и парашутното отделение. Останалата част от комплекса е като след бомбардировка.

В Божурище се ражда историята на нашата авиация – първи полет на български самолет и първи парашутни скокове.

„От тук е излетял Списаревски, за да брани София Не знам . . . нямаме държава. Това е за поколенията, това няма никога да ни го простят, бе”, казва през сълзи летецът Георги Машев.

През 2007 година по време на Тройната коалиция Министерство на отбраната е заменило летището за 106 апартамента и ателиета - 79 в София и 27 в Пловдив. Това констатира в началото на тази година Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажбата на летището през 2005 г., както и процедурата по обявяването му за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г.

През май зам.-министърът на културата Васил Василев подписа споразумение с италианската страна за част от терена на „Божурище” и превръщането му в Музей на авиацията.

Макет на бъдещия Музей на авиацията.
Снимка: БГНЕС

В отворено писмо на Инициативен комитет за спасяване на историческото летище „Божурище”, изпратено до председателя на НС и парламентарно представените партии от 15 юни се казва: „Италианската фирма „Индустриал парк София” планира да извърши строителство върху него (летище „Божурище”) и да го унищожи.

Преди дни беше сключен договор между формалния собственик „Индустриал парк София” АД и Министерство на културата. Този договор не решава проблема същностно, а предлага решения, които не подлежат на контрол и практически унищожават летището (пълния текст вижте тук).

От фирмата съобщиха, че теренът е тяхна частна собственост от 2007 година, когато е била извършена заменката. Италианците трябва да изградят музей на авиацията за своя сметка.

„Призовавам всички българи, всички родолюбци, които се чувстват отговорни за историята на България, да отидат на летище „Божурище”, апелира Велчев от трибуната. Депутатът от ГЕРБ Вежди Рашидов добави: „Ако в Италия едно камъче се премести, което е национален паметник на културата, директно в прокуратурата”.

Летището, чийто строеж започва през 1912 година, е първото в България, както и едно от първите в Европа. В района на „Божурище” са извършени първите полети с балон, от него излита първият български самолет.

Снимка: lostbulgaria.com

С Ньойския договор победителите искат летището и аеропланната работилница към него да бъдат унищожени. То обаче е спасено с тежки усилия и става гражданско. По време на социализма то продължава да е център на българската авиация.

Снимка: lostbulgaria.com

През 2008 г. тогавашният министър на културата Стефан Данаилов обяви летище "Божурище" за паметник на културата с категория "Национално значение". Две години по-късно правителството на ГЕРБ обявяви обекта за "Групова урбанистична и културна ценност - комплекс от национална ценност, което притежава стойност за историята на страната и от значение за европейското наследство".

В края на миналата година Върховният административен съд отмени защитения статут на летището, което беше обявено за паметник на културата от бившия културен министър Вежди Рашидов, заради пропуски в процедурата. Така летището остава без статут на недвижима културна ценност.

„Най-жалкото е, че в момента министърът на културата може да го обяви за паметник на културата, ако има желание”, коментира Красимир Велчев от ГЕРБ.