Екип на bTV успя да предаде в пункт за вторични суровини елементи от железопътна инфраструктура.
С помощта на Национална компания "Железопътна инфраструктура" екипът си набави багажник, пълен с влакови части, машинни капаци и елементи от системата за сигурност на влаковете. Частите са основно от мед и желязо, но съдържат и парчета сребро и графит. Общата им стойност е няколко хиляди лева. Но не това ги прави безценни за десетки хиляди пътници и стотици служители на железниците - всеки ден с тези устройства се осигурява безопасността на движение на влаковете.
Целта на проверката на bTV е да се види дали приетият в края на март нов закон за управление на отпадъците се спазва. Избираният пункт за изкупуване на метали в центъра на София очевидно привлича вниманието на десетки анонимни търговци. Стоката, предложена от Иван Георгиев и екипа на телевизията, веднага се озовава на кантара.
Без да попита от къде са кабелите, машинните елементи и частите от осигурителната техника, служителката в пункта бърза да пренесе стоката, гарантираща сигурността и живота на десетки хиляди всеки ден, от кантара до близката купчина в двора.
Според новия закон за управление на отпадъците търговията с медни, алуминиеви кабели и части от влакови композиции или железния път трябва да се случва след изпълнението на едно задължително условие - представяне на сертификат и декларация за произход на отпадъците. Така на практика на частните лица трябва да им е невъзможно да продават промишлени елементи.
"НКЖИ търпи огромни щети от посегателствата върху инфраструктурата. Само за миналата година има над 1200 такива посегателства, най-вече върху осигурителната техника. Това са щети за 2,5 млн. лв. и то по себестойност. Всичко се разбива, всичко се краде, копаят се дупки, рушат се съоръжения", заяви пред камерата на bTV Любомир Тодоров от отдел "Вътреша сигурност" в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Той даде пример
"В цялата страна пунктовете за скрап са около 2600. Това е огромна бройка за нашата държава. Не се спазват правилата, не се изискват необходимите документи и просто няма никакъв контрол", каза още Тодоров. По думите му има и куриозни случай, когато от влаковете се краде и в движение, в участъци, където те се движат съвсем бавно.
По думите на Татяна Асенова от Столичния инспекторат контрол върху пунктовете за скрап оказват Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, Министерството на околната среда и водите, Министерството на вътрешните работи и общината.
"Лицензираният търговец за това нарушение, изкупеване на метали без необходимата документация, търпи имуществена санкция от 2000 до 6000 лева", заяви Асенова. Тя поясни, че Столичен инспекторат няма как да проследи къде са отишли частите и това е работа на полицията.
На въпрос дали има информация за някой осъден за подобни кражби Любомир Тодоров обясни, че такива случаи са съвсем редки, а получените присъди са минимални. "Когато се гледа такова дело, загубите се оценяват по стойността вече на скрап. Заради ниската себестойност дела просто не се образуват", добави той.