Намаляването на преките данъци минава през увеличаване на косвените, не крият авторите на данъчните промени. Затова акцизът ще се увеличи с 5-6 стотинки на литър гориво, ДДС ще се изчислява на тази по-висока база и крайното поскъпване на горивата ще достигне до 8 стотинки, сочат изчисленията на бранша. Замразяването би довело до дупка в бюджета, казват от финансовото министерство.

"Ако това увеличение, така както е заложено, не се предприеме, това означава корекция в разходната част на бюджета. Тези 175 млн. лева, които се очакват, трябва да бъдат коригирани в разходната част. Ние план "Б" по този въпрос нямаме", коментира Людмила Елкова.

Като член на Българската петролна и газова асоциация (BPGA.net) и директор "Снабдяване" за България на една от големите компании, дистрибутори на горива, Пламен Янкулов предлага вариант "Б":

"Ние смятаме, че не се налага увеличение на акциза особено сега, когато цените на горивата са доста високи. Смятаме, че този недостиг в бюджета може да бъде компенсиран с други мерки като премахване на сивия сектор, премахване на безмитните бензиноставции, което може да донесе допълнителни приходи в бюджета. По наша оценка държавата губи от съществуването на сивия сектор минимум 100 млн. лв. годишно".

Задължението да достигнем размера на акцизите в ЕС е в основата на заложеното им увеличение, обясняват от Министерството на финансите. Но от бранша напомнят, че вече сме доста близо до европейските нива.

"Миналата година беше направена една значителна стъпка за приближаване към европейските акцизи. Тогава всъщност увеличението беше значително по-голямо от предвижданото в програмата на правителството", посочва Янкулов.

Промените в Закона за акцизите предстои да бъдат гласувани от парламента.