
Докато арктическият вятър смъкна температурата на въздуха до минус 20, преподавателят Апи Слюис обясясни на студентите, че преди милиони години естествени изригвания на въглероден двуокис е предизвикал тропически климат в Арктика. Същото може да се получи до края на нашето столетие поради "парниковия ефект". А това би означавало смъртна заплаха за животинския свят в този край на света.
Теорията си Слюис потвърждава с факти - стъпки на същество, подобно на хипопотам, които личат по скалите на пещера на остров Шрицберген, най-големия от Свалбардския архипелаг. Пещерата е на 300 метра под земята, а животното е крачело тук преди 55 милиона години. Скалните отпечатъци, категорични са учените, принадлежат на тревопасно с тегло близо 400 кг. Това показва, че тогава Арктика е била покрита с буйна растителност.
Апи Слюис – климатолог: “Зверовете се разхождали тук, хранили са се с растения. Имало и реки. Ситуацията е била подобна на тази в сегашните тропически гори. Има също и вкаменелости от крокодили от приблизително същия период”.
Според Слюис, климатът по тези места приличал на този във Флорида - топъл и влажен. През милионите години Шпицберген не е променил мястото си, което означава, че Арктика е имала тропически климат. По думите на Слюис най-вероятно причината е била в мощни изригвания на въглероден двуокис.
Сега с повишаването на температурите в Арктика снегът отстъпва. На места под него се показва земя или вода, които поглъщат повече топлина и ускоряват процеса. Оттам идва опасността за оцеляването на полярните мечки и тюлените.
***
Един от начините за намаляване на вредните емисии в атмосферата са биогоривата. Австралиец на Соломоновите острови е разработил формула за получаване на гориво от кокосови орехи. По думите му то е високо ефективно и екологично чисто.
Маслото, извличано от кокосовите орехи, може изцяло да замени дизеловото гориво или да се смеси с него, твърди производителят. Биодизелът се прави като се подсилва химическият състав на продуктите - зеленчуци, семена или животински мазнини. В основата на процеса е замяната на глицерола в мазнините с алкохол. Цената на кокосовото гориво е 70 цента за литър - малко по-ниска от пазарната цена на стандартното гориво.