Продължават набезите на вандалските групи, които замерят с камъни влаковете между София и Перник. От началото на годината са регистрирани 85 покушения над преминаващи мотриси. БДЖ изчислява щетите в стотици хиляди левове, а от Транспортна полиция вдигат ръце, че похитителите са най-често деца от ромските махали, за които тази опасна игра приключва без последствия.
Само за половин час в понеделник три влакови композиции, преминаващи между софийските гари "Горна баня" и "Захарна фабрика", са обстреляни с камъни. По чудо няма пострадали, но щетите са значителни.
"Пет стъкла на стойност около 5 хиляди лева. Изважда от строя самия влак за определен период от време, което нарушава качеството на услугата ни и разписанието на влаковете", обясни управителят на БДЖ, Стефчо Събчев.
Стъклата на електрическите мотриси се доставят от чужбина за около две седмици, което доста обърква графика на железниците.
Машинистът Емил Василев е един от потърпевшите от честите набези:
"Срещу Вас летял ли е камък? - Отпред точно, срещу кабината- не, но както виждате - по пътниците. Камъните хвърчат зад нас и ако някой е решил да хвърли от скрито място, не можеш го видя. Не можеш да прецениш дали ще хвърли или не, и какво държи".
Опасността за пътуващите във влака е огромна, признава машинистът.
"Представете си един камък, който лети с някаква скорост, и влакът лети с някаква скорост - какво става".
Транспортна полиция води статистика на покушенията срещу влакове от 2005 година и отчита все повече летящи камъни в кварталите до железопътните линии - гара "Искър", "Белимирци", "Захарна фабрика" и "Горна баня". Инцидентите са около 200 годишно.
Престъпниците са най-често малолетни роми, които, ако бъдат разкрити, се разминават с назидателна реч. За да възпира набезите, полицията използва възпитателни мерки.
"Над 150 хиляди брошури за това какво представляват тези опасни игри, са раздадени в цялата страна", обяснява главен инспектор Веско Андонов.
"И техният ресурс и контингент е ограничен, и с това, с което разполагат, ни помагат, доколкото могат", смята управителят на БДЖ. "Тази година работихме по въпроса с деца, които са участвали в такива вандалски прояви. Заведохме ги във влаковете, пътувахме заедно - да им покажем какво може да се случи, какви неприятности мога да причинят на пътниците".
През 2006 година са ранени девет души. Тази година пострадалите са двама. Засега. Прогнози обаче никой не прави, а разходката по железопътните релси остава несигурна.