До края на май заводът за преработка на отпадъци в Шишманци трябва да заработи на пълни обороти. По план годишно през него ще минават 125 хил. т боклук. Отпадъците ще се карат с камиони, сметта ще се сепарира на няколко цикъла – ръчно отделяне на едрите елементи, сепариране със специална технология на металите и стъклото, докато останат само биологичните отпадъци. Следва компостирането – биосметта трябва да зрее 16 дни, след това се разстила, обогатява и изсушава до получаване на биотор.
Строежът на първия подобен завод в България е стратегически,
тъй като сметището край Цалапица трябва да затвори до края на годината и Пловдив може да изпадне в криза с боклука подобна на кризата в столицата.
Замисълът и издигането на завода продължава повече от седем години и бяха съпътствани с множество скандали между бившите съдружници на фирмата изпълнител. Един от тях е бизнесменът Петър Станчев, според когото сумата за строителството била превишена: "По договор в момента стойността е 6 млн. евро, а там вече са наляти 42 млн. лв. и аз съм сезирал, че това се случва. (...) Никой не дава обяснения".
Георги Колев е един от адвокатите на фирмата изпълнител. Скоро той беше избран и за зам.-председател на Общинския съвет в града. Според него минимално завишение на сумата за изпълнение е възможно, тъй като разчетите за разходи са правени още през 2002 г. "Никога този проект не е струвал 6 млн. – толкова са само машините от френска страна".
Всички пари идват от държавния бюджет, след като фирмата изпълнител дава на общината десетки декари от територията на бившия завод за стоманолеене край Шишманци. Дарени са близо 60 хил. кв. м недвижим имот – две халета и администрация и 200 дка депо.
Един от основните спорове
е кой ще бъде собственик на завода. Бившият съдружник твърди, че това дарение е нищожно и е направено единствено, за да се вземат пари от държавния бюджет. Защото ако собствеността не е на общината, държавата няма как да финансира. Паралелно с това Общината в Пловдив има участие във фирмата изпълнител.
Още миналата година се заговори за това, че след отварянето на завода, софийският боклук може да тръгне натам. Тридесет лева ще бъде цената на всеки тон боклук в завода. Тази такса ще плаща Пловдив и всеки друг град, който иска да извозва сметта си до там поне първата година. След това стойността може и да се промени.