Той  работи 20 часа в денонощието. Прави милион и 100 хиляди пътувания на ден. Около половин милион души го ползват ежедневно. 800 автобуса, 100 тролейбуса, 200 трамвайни мотриси и 24 метро влака. Това е градският транспорт на София.   

Той вози на една от най-високите тарифи в целия свят, но ние плащаме само един лев за билет. Кой тогава плаща разликата? Данъкоплатците. Така е навсякъде по света. Въпросът е дали не плащаме твърде много за тази монополна услуга?

Автобусите, трамваите и тролеите се управляват от общо шест независими една от друга компании. Три частни фирми управляват общо 30 автобусни линии. Една общинска компания управлява останалите автобусни линии, още една общинска управлява трамваите и тролеите.

Приходите им не зависят нито от броя на продадените билети, нито от това дали пътниците пътуват гратис, още по-малко от това дали са доволни. Изключение прави само метрото, където отчетността е 100%. Останалите компании получават сигурни пари за всеки изминат километър от общината без значение колко хора возят.  

Общината няма идея кой превозвач колко пътници е превозил и каква рентабилност има от дейността му. Едно е сигурно - приходите от билети са  с десетки милиони левове по-малко от разходите.

Двете частни автобусни фирми, които държат 30 линии в София, получават от общината между 2,70 и 3 лева за всеки изминат километър, без значение колко пътници возят. Автобусите на частниците са нови, обслужването е на ниво. Ще проверим колко плащат за автобусен транспорт по света, за да сравним дали си струва.

Разполагаме със счетоводен  анализ на шведски оператор в градския транспорт на Стокхолм. Там  много подробно е описана себестойността на превоза с дизелов автобус при по-висока цена на горивото в скандинавската страна. На шведите им струва между 54 и 65 евро цента на километър да се возят на нови автобуси. Това означава, че в Стокхолм плащат 1,20 лв., докато в София плащаме на частните превозвачи почти три гарантирани лева за всеки километър.

Конкурсът за отдаване на частните линии в София при предишния кметски мандат ще се запомни с изтичането на скандален запис от неформална среща, на която зам.-кметът по транспорта тогава Велизар Стоилов и шефовете на транспортни фирми се разбират кой коя линия ще вземе и при какви условия.

Заради нагласения конкурс Стоилов беше уволнен, но частните оператори имат договор с гарантирана печалба за 8 години напред.

Сигурно си мислите, че общинската фирма за автобуси работи на по-малка цена от частниците. Нищо подобно. Столичен автотранспорт взима по 2,85 лв. на километър, при това ни вози със стари, студени автобуси и за капак на всичко работи на загуба.

С просто око се вижда, че на частните оператори са дадени по-лесните линии, които не влизат в центъра на града, а обслужват селата и градовете около София с малки автобуси. Това прави разходите им още по-ниски от тези на общинските автобуси, а приходите същите.

Въпреки приватизацията на линии и намаляване с около 50% на общинските автобуси общинското дружество не е намалило персонала си с нито един човек. Общинските автобуси имат два пъти повече персонал на единица превозно средство от частниците.

В Европа има и градове с частен автобусен транспорт - прочутите двуетажни рейсове в Лондон, на които се плаща на километър. Те са обект на изключителни политически полемики. Наскоро опозицията обяви, че автобусите в Лондон струват на данъкоплатците 4 пъти повече на километър от тези в Париж.

В града с най-добър градски транспорт в централна и източна Европа - Прага, превозите са изцяло общински и изключително добре функциониращи. Данъкоплатците обаче плащат добавена стойност на частни компании и така имат впечатляващ транспорт на отлична за стандарта на Прага цена – 1,40 лв. за билет.

София няма да приватизира повече линии, но градът ще продължи да плаща скъпо както на частниците, така и на собствените си нереформирани дружества. Общината има тежката задача да мотивира общинските транспортни дружества да работят пазарно, за разлика от сега.

Какво ще направи общината през следващата година, за да накара общинските автобуси да спрат да трупат загуби за бюджета?

Отговорът на този въпрос ще разберете в понеделник в "Тази сутрин". Тогава ще видите какви мерки ще вземе Столична община, за да направи транспорта на София по-пазарен? Ще разберете възможно ли е софийски тролей да има по-висока тарифа на километър отколкото такъв в САЩ и Швейцария и как е организиран градският транспорт в останалите български градове.