Такива очаквания изрази вчера лидерът на ДСБ Иван Костов. Мотивите за исканите предсрочни избори ще са заради "провалящото се или провалено членство на България в ЕС". От опозицията предвиждат очакваният доклад от Европейската комисия да очертае границите на провала на управлението на тройната коалиция.

***
"Осигуровките падат с 2 на сто", обяснява в интервю за "Стандарт" финансовият министър Пламен Орешарски. "При сега действащата осигурителна тежест за фонд "Пенсии" се отделят 22%, разпределени 60 към 40 между работодател и работник. При новата система съвкупно работник и работодател ще плащат 18%, което означава, че намаляваме осигуровката с 4%. Два от тези проценти ще отидат за здравеопазване, където вноската се увеличава от 6 на 8 процента. Нетният ефект ще бъде намаляване на осигурителната тежест с 2%, разпределени приблизително равномерно между работник и работодател."

"Инфлацията удари 14,6%", съобщава "24 часа". Нов рекорд стигна инфлацията на годишна база. 14,6% е поскъпването на живота за април 2008 г. спрямо април 2007 г., обяви вчера Националният статистически институт. Това е най-високото ниво от 1997 г. 0,9% пък е инфлацията само през април, отчитат
статистиците. От началото на годината с натрупване е 4,2 на сто.

"Пожалете бедните, намалете акциза", призовава в анализа си "24 часа". Посочва се, че България преживява най-голямото поскъпване на живота в своята история. Затова намерението на правителството да не допусне исканото поскъпване на парното и тока трябва да бъде приветствано. Но властта не трябва да спира само дотук. Поне временно трябва да се намали акцизът върху горивата - сега държавата взема по 60 стотинки от всеки литър дизел и трупа бюджетен излишък. Намаляването на акциза ще е изгодно за хората, но и за хазната, защото по-евтиното гориво означава повече потребление и повече приходи.

"Строим "Тракия" на половин цена", информира "Стандарт". Край на португалската концесия на магистрала "Тракия". Родни фирми ще строят аутобана, а цената ще е на половина по-ниска от договорената с консорциума "Магистрала Тракия" АД. При обществена поръчка реалната стойност за изграждането на километър е между 2,3 и 2,5 млн. евро. Така магистралата ще бъде завършена след две и половина години за 300 млн. евро. Днес изтича срокът, в който чуждите фирми трябваше да осигурят нужните банкови гаранции и средства. С писмо кабинетът приканва португалците да отговорят дали са намерили пари. Това обаче е малко вероятно.

"Чужденци ще работят у нас със зелена и синя карта", посочва "Пари". Въвеждането на два вида карти - зелена и синя, ще улесни визовия режим и достъпа до българския трудов пазар на чужденци от страни извън Европейския съюз. Това предвижда националната стратегия по миграция, която ще се изпълнява за периода 2008-2015 г. Стратегията в момента се съгласува между отделните държавни ведомства и се предвижда да бъде приета от правителството до края на май, съобщи министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова. Основната цел на миграционната стратегия е завръщането на българите, живеещи в чужбина.

***
"Сега" акцентира върху друго настояване в анекса към писмото на Майкъл Лий - "Брюксел иска от България списък на крадливи фирми". Европейската комисия иска България да й предаде до 16 юни списък на фирми, нарушили правилата за усвояване на предприсъединителните фондове. Имената им ще влязат в Системата за ранно предупреждение на ЕК и те ще бъдат изключени от настоящи и бъдещи проекти.

"Ивановски иска още власт", пише "24 часа". Повече правомощия поиска задочно националният ръководител Димитър Ивановски, след като получи политическа подкрепа от издигналата го партия НДСВ. Според него основното в писмото от Майкъл Лий е необходимостта националният ръководител да има повече правомощия. "Всеки, който направи експертен прочит, ще види тази позиция", заяви Ивановски. Важно било например той да има права да назначава и уволнява работещите с европарите. Ивановски обеща колективни усилия, с които забележките на Майкъл Лий да бъдат преодолени до 16 юни.

"Властта на нож за Брюксел", допълва по темата "Стандарт". Война кой да си отиде заради спирането на пари от еврофондовете пламна в тройната коалиция. Жълтите разпънаха чадър над Димитър Ивановски. В понеделник Меглена Плугчиева, министър по усвояване на европейските фондове, нарочи националният ръководител по програма ФАР за един от основните виновници за блокираните средства. Имаме пълно доверие на Ивановски, той е защитил интересите на България, отсече Милен Велчев, заместник-председател на НДСВ. В същото време ПГ на БСП извика Меглена Плугчиева, за да чуе кои чиновници си тръгват заради грешки в комуникацията с Брюксел.