Само за година - стотици сигнали до Здравната каса от хора, които са проверили електронното си здравно досие и са видели злоупотреби - става дума за фиктивни прегледи и болнично лечение. Припомняме, че достъпът до здравното ни досие беше улеснен в края на миналата година и вече става за секунди, през телефона ни и без електронен подпис.

Секундите са приблизително 10 – това измери екип на bTV като време, необходимо за влизане в приложението и бърза справка на болнични, направления или предстоящи или изминали прегледи.

Водещата и репортер в редакцията на bTV Мария Ванкова обясни и процеса по регистрация, за да имаме здравното си досие на един клик разстояние –

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Мобилното приложение се казва „еЗдраве“, изтегляме го на телефона си за секунди. Безплатно е. Ако нямаме електронен подпис - отиваме в офис на Здравната каса, на РЗИ или на Информационно обслужване. Там за няколко минути ни осигуряват достъпа до приложението. Това се прави само веднъж и след това по всяко време с един клик виждаме цялата информация“.

Снимка: bTV

„В приложението можем да видим прегледите, които са ни направени, изследванията, резултатите от тях, рецепти с лекарства, които са ни изписани, ваксини, които сме си сложили. И нещо много важно - на какви профилактични прегледи имаме право в конкретната година“, уточни тя.

Като допълнителна полза тя посочи и това, че самите ние можем да участваме в контрола върху разходването на средствата за здраве.

„Ако видим, например, че лекар е отчел пред касата, че ни е прегледал и е получил пари за това, а той не ни е прегледал - да сигнализираме. Или пък, че болница е отчела, че ни е лекувала, а това не е вярно“, каза Мария Ванкова.

Снимка: Информационно обслужване

За цялата 2024 година са подадени 234 сигнала до Здравната каса от хора, които са проверили електронното си здравно досие и са видели злоупотреби.

Най-голям брой от тези сигнали са срещу лекари специалисти. На второ място - срещу лични лекари и на трето срещу болници.

По-малко са срещу зъболекари и лаборатории.

За да онагледи тази полза на приложението Мария Ванкова ни среща с жена, която точно там вижда, че докато е раждала в една болница, на друго място - в медицински център - отчитат, че я преглеждат.

През миналата година Ирина става майка. Първоначално е следила бременността си при един лекар, но в последствие се прехвърля при друг. А след раждането с изненада вижда в здравното си досие, че първият лекар е отчел два прегледа с нея, които реално не са извършени.

Снимка: bTV

Единият дори е отчетен в ден, в който жената е в болница, за да роди.

„Тези прегледи не са осъществявани. В единия случай съм била в интензивно отделение след раждане, а в другия бях след като съм родила, вкъщи с малко бебе“, разказва тя.

Ирина изпраща сигнал до Здравната каса. Оттам извършват проверка, която потвърждава, че прегледите не са извършени.

„Докторката беше написала 2 прегледа и разпечатала амбулаторни листове не с моите подписи. Инспекторът поиска среща с мен, за да потвърдя, че това не са моите подписи. Очевидно и за него, и за мен беше, че тези подписа са коренно различни от моите“, уточнява тя.

Снимка: bTV

Лекарят, който е отчел прегледите и е получил за тях пари от касата, е д-р Полина Геловска. Тя работи в Медицински център „Лора“. Не пожела да застане пред камера, а собственикът на центъра обясни, че отчитането вероятно е станало „случайно“.

Здравната каса е прекратила договора си с лекаря. Наложила е и финансова неустойка за медицинския център.

Парите от двата прегледа са върнати на касата.

През миналата година 234 души са постъпили като Ирина. Проверили са здравното си досие и са сигнализирали за нередност.

Половината от сигналите са завършили с  най-тежката санкция - прекратяване на договора с касата. Освен със специалисти, това се е случило и с болници в различни градове, които за част от дейността си временно са загубили договора.

„По този начин се подобрява контрола по отношение на публичните средства с активното участие на гражданите. Вие сте четвъртата власт, а те са петата власт – имат този инструмент, с който да осъществяват контрол и да имат активна позиция“, обясни Станимир Михайлов, управител на НЗОК.

„Вече нямаме зависимост от хартиените документи. Тук вече имаме дигитални документи, с подпис на медицинско лице. Този документ не може да бъде променен или ако бъде променен става с подписа на лекаря, т.е. всичко това е проследимо“, каза Борис Костадинов от „Информационно обслужване“.

До момента 285 хиляди души са изтеглили мобилното приложение на електронното здравно досие. Половината от тях го ползват активно. 

От „Информационно обслужване“, които разработиха приложението, продължават да го надграждат - предстои да бъде пуснат специален модул с информация за бременните.

„И различни съвети, помощ за цялото това „пътешествие“ тези 9 месеца. По време на бременността и раждането. Това могат да бъдат съвети по отношение на храненето, изследванията. Тези съвети са ориентирани точно към пациента, направени са на неговия език“, каза още Костадинов.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK