Наркозависимите у нас са около 35 хил. души. Над половин милион пък са признали, че поне веднъж са взимали дрога. Това са официалните данни. Броят им обаче е три пъти повече. Повечето от тях са и шофьори и потенциални убийци на пътя.
За дрогираните шофьори у нас се заговори сравнително наскоро. Не защото са липсвали досега, а защото отскоро КАТ ги тества на пътя. 220 пътни полицаи са преминали обучение в националния център по наркомании, за да разпознават надрусаните на пътя.
А резутатите от скорошното тестването на пътя са шокиращи. Само за два месеца са установени 157 души седнали зад волана след поредната доза или цигара трева, и това, при положение, че Пътната полиция не работи с пълен капацитет. Защото има едва 10 дрегера за цялата страна. Най-много дрогирани са заловени в Бургас, следват Пазарджик и София. Профилът им - предимно млади мъже.
„Млад с хубав автомобил, разполагащ с финансови средства, безразсъдни с много малък житейски опит - грубо казано мамини синчета”, пояснява Тенчо Тенев.
Неадекватност и нереална преценка - това най-общо е ефектът на дрогата. В зависимост от вида й - от липсата на реакции до еуфория. Псевдохалюцинации, нереална представа за време и пространство, тунелно виждане. Най-често дрегера отчита, че преди да седне зад волана шофьорът е пушил трева.
„Повишава се времето за реакция, има неточна преценка за време и пространство, лош контрол на страничната дистанция, бдителността, вниманието. При марихуана се избягва желанието за решаване на проблем, бавно шофиране”, допълва Виолета Богданова.
С екип на КАТ участваме в поредната им акция на пътя. Часът е 22:30 намираме се в Студентски град. Пътните полицаи спряха за проверка шофьор, който доставя храна по домовете. Усъмниха се, че е той е употребил наркотици.
„Тест касетата представлява тампон, който абсорбира биологичен материал, слюнка от този, когото тестваме, той трябва да е достатъчен, за да се извърши този тест. Ако се окаже незадоволителен за употреба, има и други методи”, пояснява един от проверяващите.
Тест касетата е готова за изследването. Изчакваме апарата да направи замервания, което ще отнеме около 10 минути. Дрегерът ще анализира дали в слюнката има наличие на кокаин, опиати, бензодиазепини, амфетамин, метафетамин или канабис.
Пробата за канабис се оказва положителна.
35 минути след полунощ се намираме на входа на Студентски град. Пътните полицаи спряха автомобил в благоевградска регистрация. Усъмниха се в шофьора и го тестват с полеви тест за наркотици. Полевите тестове се използват едва от няколко дни, което разширява и обхвата на действие на катаджиите. Така вече няколко екипа едновременно могат да тестват шофьори. Полевите тестова също имат висока степен на достоверност.
И този път пробата за канабис е положителна.
Резултатът от проверката ни с Пътна полиция - двама шофьори бяха седнали зад волана, след като са пушили трева. И ако някой смята, че марихуана е вид лека дрога, макар да е доказано какво е влиянието върху способността за шофиране, то други шофьори бяха забъркали солидни коктейли от дрога и бяха излезли на пътя.
Центъра на София, час пик. За проверка е спрян доставчик на храна. Апаратът отчита комбинация от метамфетамин и трева.
Дрогирани излизат на пътя не само нощем, когато и употребата е най-активна. Ранни зори. Столичната улица „Козлодуй”. Спрян е автомобил с трима души. Дрегерът показва умопомрачителен коктейл от амфетамин, метамфетамин и канабис.
Повечето казват, че не употребяват или са взели дрогата преди дни, дори седмици. Ето защо следва още едни тест. Шофьорът оставя колата си на място, а пътните полицаи го транспортират до болница за кръвна проба. Тя се изследва в токсикохимичната лаборатория на ВМА и в 90% от случаите анализът тук потвърждава данните от дрегера.
Българското законодателство, както и в повечето европейски държави, е с т.нар. "нулев толеранс", т.е важно е дали шофьорът е употребил дрога, а не дали е под въздействието му. Защото това е строго индивидуално, казват експретите.
Най-бързо се извежда кокаинът – за 6-8 часа, хероинът – до 12 часа, канабисът – 12-18 часа, амфетамин и метамфетамин – до 36 часа.
Много често в съдебната зала с експертизата трябва да се отговори на въпроса било ли е лицето под въздействието на наркотично вещество, а и кога е била употребата на наркотичното вещество.
Тези въпроси не предполагат еднозначен отговор, тъй като зависят от редица субективни фактори, които само на база на изследване на кръвната проба няма как да се предоставят.
Често тези експертизи, доказали категорично употребата на дрога, не се приемат като годно доказателство в съда. От една страна заради разминаване в терминологията в отделните закони и наредба, а от друга – заради архаичната наредба №30, която е непригодна към днешните условия.
На базата на експертизата от лабораторията прокуратурата образува наказателно производство и изправя дрогираните шофьори пред съда. Но, оказва се, само формално.
Всички заловени дрогирани шофьори се освобождават от наказателна отговорност око не са осъждани досега, защото законът казва така. Те си тръгват единствено с административно наказание: глоба от 500 до 1500 лв.
Така тези шофьори остават неосъждани, а само глобени. Глоба, която след две години по давност се заличава от досието им и отново могат да седнат зад волана дрогирани. А, ако ги спрат ще се приложи същата процедура.
До поредната катастрофа на пътя. С жертви. Тогава вече ще понесат отговорност. Все още няма достатъчно данни, за да се направил причинно-следствената връзка дрога-пътни инциденти. Но броят им не е малък, а последният случай е отпреди дни.
40-годишен мъж влезе в насрещното на Околовръстното шосе с 140 км/ч. Удари два автомобила и загина на място. Рани двама от другите коли. Кръвната му проба показа, че солидно количество алкохол и употреба на кокаин.
Това е и най-новата тенденция: дрога и алкохол. Комбинация, която води и до тежки изблици на агресия, каквато напоследък често виждаме на пътя.