Очевидно бялото саламурено сирене ще се превърне в почти екзотична стока за българския пазар. В чужбина обаче традиционния български продукт може да бъде намерен. Може ли носталгията към родината да направи един бизнес конкурентен?! Отговор на този въпрос потърсиха Богомил Грозев и оператора Кристиян Иванов, в репортаж от кипърския град Ларнака.
Bulgarian shop - в превод - български магазин! Табелата в центъра на Ларнака сочи мястото, в което могат да бъдат намерени известни нашенски храни - бяло саламурено сирене, кисело мляко, лютеница, кренвирши и дори русенско варено. Магазинът е собственост на двама българи.
Признават, че са тръгнали от нулата, но благодарение на българските, руските и румънските клиенти, бързо са стъпили на крака.
„В началото започнахме с един рафт с лютеница. Това ни беше магазинът и чубрица”.
- Трудно ли е да се прави бизнес в Кипър с българска стока?
„Определено е трудно - транспорт, складове. Всяко нещо идва от България, трябва да се складира, да се достави, да се сложат етикети на гръцки”.
Светла Борисова живее на Острова от 12 години със съпруга си и двете си деца, но се занимава с търговия от две години и половина. Съдружникът й - Светозар е в Кипър от девет години. Нямат външен персонал и разчитат на семействата си.
- Казват за кипърците, че при тях каквото и да се случи пари за храна и забавления винаги намират?
Светла: Абсолютно точно. Те винаги излизат от супермаркетите, излизат с пълните кулички и то не само с една. Но и при тях се пести. Започнаха да си правят сметка, да гледат цените, правят си сметка също и с колите. В една къща - те са на принципа - в една къща може да видиш 4-5 коли.
Сега си правят сметка и за бензина. Усети се, особено в строителството.
Българите са предприемчиви и все пак успяват да задържат клиентите си. Въпреки че последната година оборотът на магазина им е паднал с десетина процента, остават конкурентни на пазара заради хилядите сънародници в Кипър и носталгията им към родните стоки.